“Wanneer miljoenen exemplaren van iets zijn geïnstalleerd in auto’s, trekt dat automatisch de aandacht van hackers en wordt het een risico”. Een veelzeggende zin uit een videoboodschap van Marc Greven, directeur voor juridische zaken bij de ACEA (de vereniging van Europese autobouwers). Hij wil daarmee de aandacht vestigen op een potentieel enorm risico: dat van hacking van geconnecteerde auto’s. Greven wijst erop dat een auto meer is dan gewoon een computer op wielen. Als zijn boordelektronica faalt, bijvoorbeeld na een inbraak door een hacker, dan kan hij zijn inzittenden of andere mensen doden. Als voorbeeld haalt hij een auto aan die op de snelweg plots “denkt dat er iets fout loopt en meent dat hij de motor moet herstarten”. Als gevolg daarvan zou de auto kunnen geblokkeerd raken op een weg met veel snel verkeer.
Firewall
De geconnecteerde auto lijkt al een tijdje een soort nieuw eldorado, met een potentiële markt van 156 miljard dollar tegen 2022 (125 miljard euro). De live-internetverbinding biedt verschillende mogelijkheden, van infotainment (communicatie, muziek) over betalen van in de auto tot het rijden zelf, via allerlei rijhulpsystemen, automatische parkeerfuncties en (semi-)autonome rijmodi. Het is dus belangrijk voor constructeurs en hun toeleveranciers om de nodige bescherming op te werpen. Daar is onderzoek en bewustwording voor nodig. Zeker als je weet dat de gemiddelde levensduur van een auto meer dan 15 jaar is. Over slechts een paar jaar zal een firewall die niet up-to-date is des te gemakkelijker neer te halen zijn door hackers. De ACEA-kopman verwacht daarom veel betere beschermingssystemen in de komende 25 jaar.
Meerdere belangen
Greven maakt zich niet enkel zorgen over de verkeersveiligheid als gevolg van hackers die van op afstand de controle over de auto overnemen. Hij verwijst ook naar het risico op gegevensdiefstal. “Ten eerste zijn er dienstenaanbieders die toegang willen tot gegevens. Ten tweede willen klanten gebruik maken van deze diensten, maar liggen zij wel wakker van de bescherming van hun persoonlijke gegevens. En ten derde zijn er nog de autobouwers, die ervoor moeten zorgen dat dit dataverkeer het niet onmogelijk maakt om de auto perfect veilig te maken”. Dat zijn de uitdagingen die Greven in elk geval al ziet. Hij begint zijn filmpje trouwens met het omschrijven van “de echte uitdaging, die zit in de juiste mate waarin de belangen van de drie [hierboven vermelde] partijen doorwegen”.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!