Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / Autoconstructeurs gaan de strijd aan met hackers

Geschreven door Olivier Duquesne op 05-02-2018

Bij monde van de ACEA (de vereniging van Europese autobouwers) luidt de auto-industrie de alarmklok over het risico op hacking in geconnecteerde auto’s.

“Wanneer miljoenen exemplaren van iets zijn geïnstalleerd in auto’s, trekt dat automatisch de aandacht van hackers en wordt het een risico”. Een veelzeggende zin uit een videoboodschap van Marc Greven, directeur voor juridische zaken bij de ACEA (de vereniging van Europese autobouwers). Hij wil daarmee de aandacht vestigen op een potentieel enorm risico: dat van hacking van geconnecteerde auto’s. Greven wijst erop dat een auto meer is dan gewoon een computer op wielen. Als zijn boordelektronica faalt, bijvoorbeeld na een inbraak door een hacker, dan kan hij zijn inzittenden of andere mensen doden. Als voorbeeld haalt hij een auto aan die op de snelweg plots “denkt dat er iets fout loopt en meent dat hij de motor moet herstarten”. Als gevolg daarvan zou de auto kunnen geblokkeerd raken op een weg met veel snel verkeer.

Firewall

De geconnecteerde auto lijkt al een tijdje een soort nieuw eldorado, met een potentiële markt van 156 miljard dollar tegen 2022 (125 miljard euro). De live-internetverbinding biedt verschillende mogelijkheden, van infotainment (communicatie, muziek) over betalen van in de auto tot het rijden zelf, via allerlei rijhulpsystemen, automatische parkeerfuncties en (semi-)autonome rijmodi. Het is dus belangrijk voor constructeurs en hun toeleveranciers om de nodige bescherming op te werpen. Daar is onderzoek en bewustwording voor nodig. Zeker als je weet dat de gemiddelde levensduur van een auto meer dan 15 jaar is. Over slechts een paar jaar zal een firewall die niet up-to-date is des te gemakkelijker neer te halen zijn door hackers. De ACEA-kopman verwacht daarom veel betere beschermingssystemen in de komende 25 jaar.

Meerdere belangen

Greven maakt zich niet enkel zorgen over de verkeersveiligheid als gevolg van hackers die van op afstand de controle over de auto overnemen. Hij verwijst ook naar het risico op gegevensdiefstal. “Ten eerste zijn er dienstenaanbieders die toegang willen tot gegevens. Ten tweede willen klanten gebruik maken van deze diensten, maar liggen zij wel wakker van de bescherming van hun persoonlijke gegevens. En ten derde zijn er nog de autobouwers, die ervoor moeten zorgen dat dit dataverkeer het niet onmogelijk maakt om de auto perfect veilig te maken”. Dat zijn de uitdagingen die Greven in elk geval al ziet. Hij begint zijn filmpje trouwens met het omschrijven van “de echte uitdaging, die zit in de juiste mate waarin de belangen van de drie [hierboven vermelde] partijen doorwegen”.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten