De in Parijs onthulde Renault 4Ever Trophy pakte onder andere uit met een verlicht ruitlogo op de neus. Een handige manier voor constructeurs om hun merk letterlijk in de spotlight te zetten. En dat zouden ze maar wat graag ook doen op hun productiemodellen, maar daar stak de Europese Unie vooralsnog een stokje voor.
De EU verbiedt die aandachtstrekkers namelijk. Rolls-Royce moest zelfs zijn verlichte Spirit of Ecstacy uit de Europese optielijst van zijn modellen halen en Europese klanten die de optie al hadden gekozen, terugbetalen.
Uniek voor Europa
Volgens onze collega's van Autoweek zou daar binnenkort verandering in komen. Het verbod op verlichte logo's is immers uniek voor de Europese markt en dus een beetje een doorn in het oog van constructeurs en designers (om over tuners nog maar te zwijgen).
Voor alle duidelijkheid: verlichte 'radiatorroosters', zoals bijvoorbeeld op de Skoda Enyaq, waren wel al toegelaten, dus lijkt het verbod op ledlogo's inderdaad nogal onhoudbaar. Maar of we met het opheffen van dat verbod nu zo blij moeten zijn, is nog maar de vraag...
Bron: Autoweek
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!