Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / Lucid DreamDrive wil beter zijn dat de Tesla AutoPilot

Geschreven door Frédéric Kevers op 14-10-2021

De Lucid Air beschikt over zogeheten DreamDrive-technologie, die een heleboel slimme rij-assistentiesystemen bundelt. De bedoeling: beter doen dat de Tesla AutoPilot.

De Lucid Air is een elektrische limousine met ambitie. De Amerikaanse start-up richt zijn pijlen op het allerbeste dat de EV-wereld momenteel te bieden heeft: de Mercedes EQS en de Tesla Model S. Het aerodynamische koetswerk, het stijlrijke interieur en de beloftevolle aandrijflijn doen het beste verhopen, enkel over de autonome assistentiesytemen tastten we nog in het duister. Tot nu, want de Lucid Air toont zijn DreamDrive-technologie.

De DreamDrive-module brengt een arsenaal van 32 sensoren in stelling, waaronder 14 camera's, 5 radars en 1 lidar, die de ruimte rond het koetswerk van de Lucid Air zo nauwgezet mogelijk monitoren. Momenteel worden nog niet alle systemen gebruikt, al is dat slechts een kwestie van tijd. Lucid is volop bezig met de ontwikkeling, elke goedgekeurde update - technisch en/of juridisch - geraakt via over-the-airtechnologie bij de gebruiker. Zo is er voorlopig nog geen handenvrije modus, maar daar wordt aan gewerkt. De mogelijkheden van DreamDrive moeten die van de Tesla AutoPilot zo snel mogelijk overtreffen.

Verkoop loopt als hogesnelheidstrein

Ze willen er geen concreet aantal opkleven, maar de boodschap is duidelijk: de voorverkoop van de Lucid Air Dream Edition loopt als een trein. Daarom heeft de Amerikaanse constructeur besloten de orderboeken van die topversie te sluiten, geïnteresseerden komen voortaan automatisch op een wachtlijst terecht. En dat is best opmerkelijk, want je kan de elektrische Lucid Air nog maar sinds 2020 bestellen. Een weggevertje is het nochtans niet, aan de Dream Edition hangt een prijskaartje van precies 169.000 Amerikaanse dollar (ongeveer 142.500 euro aan de huidige wisselkoers).

De levering van de eerste exemplaren was gepland voor het voorjaar van 2021, maar de planning werd imiddels opgeschoven naar de herfst van dit jaar. De productie begint met de Dream Edition, de minder krachtige en minder luxueuze versies volgen in 2022. De Lucid Air komt ook naar Europa. Wanneer de eerste exemplaren daadwerkelijk te koop worden aangeboden, blijft onduidelijk. Maar op de website van Lucid kan je wel een pre-reservatie plaatsen. In België kost dat 900 euro.

2021 Lucid Air Interior

Specificaties en rijbereik

De vierwielaangedreven Dream Edion van de Lucid Air beschikt over twee elektromotoren, goed voor een gecombineerd maximumvermogen van 1.080 pk. Dat volstaat om de elektrische superlimousine in 2,5 seconden van 0 naar 100 km/u te stuwen en om hem een topsnelheid van 270 km/u te bezorgen. De Lucid Air vertrouwt op een batterijpakket dat ontwikkeld werd dankzij de input van de Formule E. De capaciteit bedraagt 113 kWh en de autonomie 832 kilometer, gemeten volgens de Amerikaanse EPA-methode.

Lucid Motors is ook bijzonder trots op de oplaadsnelheid van de accu's: per minuut dat je de accu oplaadt, kan je ongeveer 30 kilometer rijden. Dus wanneer je de Lucid Air 20 minuten aan de laadpaal hangt, zou je voldoende stroom getankt moeten hebben om 480 kilometer ver te geraken. 

2021 Lucid Air

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten