Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Blogtests / Wat vind ik van de Mercedes C 200d Break?

Geschreven door Olivier Duquesne op

AutoGids-testrijder Olivier Duquesne trok met een ster op de neus richting de radiotelescoop van de Eifel. Hoe deed de Mercedes C 200d Break het onderweg?

55.660 €
  • Score redactie /20

Geen katten in Polen of pannekoeken in Nederland, de bestemming ligt ditmaal in Duitsland. In Effelsberg, op 50 kilometer van Bonn. In dit dorpje steekt er een grote antenne doorheen de bomen, met een diameter van 100 meter een van de grootste radiotelescopen ter wereld.vOm dit enorme oor dat naar de sterren luistert eens van naderbij te gaan bekijken, koos ik een auto met ster uit: een Mercedes C 200d Break AMG Line.

LEES OOK Onze andere tests van de Mercedes C-Klasse

Een sportieve uitvoering met vooraan grotere remschijven, wat voor wat extra gemoedstrust zorgt op de ongelimiteerde stukken van de Autobahn. Voordien is het 120 km/u op de N25, de E411 en de E42, in alle sereniteit. De geluidsisolatie van de Mercedes C 200d Break moffelt alle rolgeluiden weg, de actieve snelheidregelaar werkt met zachte hand en mijdt onrealistische tempowisselingen. Gelukkig maar, want de maximumsnelheden die ik aflees op het boordscherm zijn bij momenten 'folkloristisch'.

Frei

Willkommen in Deutschland. De eerste maal dat ik het bord met de 3 schuine strepen passeer, druk ik het gaspedaal van de Mercedes C 200d Break in om eindelijk het volle vermogen van de 2 liter-viercilinder van 163 pk los te laten, met een handje elektrische hulp (15 kW, ofwel 20 pk). Het klassieke geroffel van de diesel is vermoeiend, maar gelukkig goed gedempt, waardoor je de radio niet luider hoeft te zetten. Ook niet als je aan in België illegale snelheden rijdt.

Bij 190 km/u is het comfort van de Mercedes C 200d Break echter een relatief begrip. Pompbewegingen zijn onvermijdelijk, net als droge schokken van de demping. Bij het naderen van bochten is het beter de voet van het gaspedaal te halen, ook al voel je je niet onveilig. De hernemingen zijn duidelijk, zonder excessief te worden. En wanneer je brutaal in de remmen moet, geeft de Mercedes C 200d Break geen krimp. Het loopt allemaal erg soepel.

Review Mercedes C 220d Break

Bonn

Alvorens het doel van deze reis te bereiken: een eerste stop in Bonn om het huis van componist Ludwig von Beethoven te bezoeken. Muziekhistorische cultuur als aperitief voor wetenschapscultuur.

Met het groene vignet achter de voorruit van de Mercedes C 200d Break begeef ik me in de binnenstad. Aanvankelijk zijn de instructies in het head-up display verwarrend, maar je geraakt er uiteindelijk mee weg. Wat echter te zeggen van de beelden in de digitale tellerpartij: bij elk verkeerslicht of bij elke gesproken instructie zie je een beeld van wat je ook door de voorruit ziet. Op dat moment zie je de kaart niet meer. Wat is het nut van een projectie die je dwingt je blik van de weg te wenden?

In de kleine straatjes in de buurt van de voetgangerszone van de voormalige hoofdstad is de omvang van de Mercedes C Break (4,75 meter lang) geen handicap. Je moet niet buitengewoon behendig zijn om op straat een plek te kunnen vinden, nog geholpen door de Parktronic met 360 graden-zicht.

Review Mercedes C200d Break

Effelsberg

Nadat ik enkele dingen te weten ben gekomen over de Duitse componist, is het tijd om verder te gaan. De hittegolf is ook doorgedrongen in het interieur van de Mercedes C 200d Break, al hebben de gefumeerde ruiten gelukkig nog een en ander kunnen tegenhouden. Het open dak helpt om de warmte gauw buiten te krijgen.

De ingenieurs uit Stuttgart hebben duidelijk gedacht: "waarom het eenvoudig houden als het ook moeilijk kan?" Je moet dan ook met je vinger over de glijknop wrijven om het dak open te krijgen. Dat loopt soms in het honderd. Wil je het bijvoorbeeld op een kier zetten, dan schuift het helemaal open. Idem dito voor de haptische toetsen op het stuur, die niet altijd doen wat je vraagt. Erger is het wanneer je met je vinger op het stuur tikt op het ritme van een liedje en het systeem het interpreteert alsof je een nieuw wil horen. Daarnaast heb ik me krom gezocht, maar nooit gevonden, hoe je de titel van een lied in de tellerpartij kan afficheren. Daar moet je dus mee leren leven.

Na een kort stukje Autobahn aan hoge snelheid, toont de Mercedes C 200d dat hij ook op de plattelandswegen op zijn gemak is. Je kan probleemloos van katoen geven in een opeenvolging van bochten, en als goede achterwielaandrijver houdt hij netjes de koord en komt hij er gezwind weer uit, zonder het de bestuurder lastig te maken. De 9G-Tronic Plus-bak toont zich bekwaam, ook al treden er soms schokken op. Hij kan ook niet voorkomen dat de diesel soms wat schreeuwt wanneer je hem te hard opzweept.

Review Mercedes C200d Break

Terugkeer

Nadat ik de radiotelescoop was gaan bekijken, en een obligate Currywurst mit Pommes op de parking, is het tijd om weer te keren. Maar laat ons eerst nog even de binnenkant verder monsteren. Eerst en vooral de koffer. De geblokte vorm maakt het laden van grote voorwerpen gemakkelijk, al is het ruim zeker niet reusachtig, met een volume van 490 liter onder het scherm. Met de achterbank plat kom je aan 1.510 liter.

De sfeer binnenin is verzorgd, met genoeg zitruimte achterin. Het grote centrale scherm domineert de middenconsole en de voorzetels verhogen het comfort met hun toegankelijkheid en souplesse. In deze luxueuze omgeving is pendelen een plezier. Idem dito voor langere trajecten. Te meer omdat de actieradius zo groot is, dankzij de vergrote tankinhoud (66 liter). 1200 kilometer had ik kunnen afleggen met een volle tank en mijn gemiddeld verbruik van 5,5 l/100 km. Dak kan je laten zakken tot onder de 5 als je omzichtig omspringt met het gaspedaal.

Tijdens 7 testdagen legde ik een rit van 551 kilometer af naar Duitsland, net als trajecten naar Brussel en in Waals-Brabant en de Condroz, zonder naar het tankstation te moeten gaan. Dat is toch nog wat anders dan een elektrische auto waarmee je om de 2 uur 45 minuten aan een laadpaal staat. Een goede autonomie is toch wel belangrijk en geruststellend.

Review Mercedes C200d Break

Dus

Kilometers afmalen met deze Mercedes C 200d Break is een plezier. De Duitser beperkt zich niet tot de snelweg, maar toont zich net zo sereen op het platteland en voorkomend in de stad. Hij is bovendien zuinig, zelfs aan een hoog ritme op de Autobahn.

Goed, de Mercedes C-Klasse break heeft niet de grootste koffer en evenmin riante opbergmogelijkheden. Niettemin kan de C 220d een familie naar de vakantiebestemming voeren en de rest van het jaar beantwoorden aan de dagelijkse noden. Je verwacht ook niet minder van een auto van 53.724 euro (AMG Line zoner opties). Wat wel stoort, zijn die verwarrende haptische toetsen waarvoor Mercedes gekozen heeft.

Bekijk ook onze video over de Mercedes C-Klasse

Verwante testen

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker