Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Audi S4

Terwijl de vorige Audi S4 zich gezwind liet aandrijven door een atmosferische V8, keert de nieuwe terug naar de drukvoeding, met een V6 van 333 pk. Maar dat is niet alles...

De zescilinder onder de motorkap van de jongste Audi S4 is niets anders dan de nagelnieuwe V6 die vorige maand werd onthuld in de gefacelifte A6. Terwijl deze V6 in de A6 290 pk levert, bedraagt zijn vermogen hier 333 pk, met name dankzij de krachtiger drukvoeding (overdruk van 0,8 bar). Het koppel is goed voor 440 Nm van 2.900 tot 5.300 o/m.

Onder het agressievere kleedje van de S4 gaat natuurlijk een onderstel schuil dat is aangepast aan het vermogen van de V6. Uiteraard is het Quattro-systeem van de partij. Die vierwielaandrijving wordt hier gecombineerd met een nieuw differentieel dat het koppel vectorieel verdeelt. Zo kan het koppel naar een van beide achterwielen afzonderlijk worden vergroot. Dit sportdifferentieel wordt standaard gekoppeld aan het personaliseringsprogramma Audi Drive Select, waarmee de bestuurder de verdeling van het koppel kan aanpassen aan de ingeschakelde stand.

Wanneer je de startknop induwt, komt de V6-krachtbron met een erg gedempte klank tot leven. Helemaal anders dan het doffe gegrom van de V8, maar een kleine stoot gas brengt daar al gauw verandering in: uit de vierdubbele uitlaat komen zware klanken, terwijl het lichte gefluit van de compressor hoorbaar blijft. Een waar orkest... Onze eerste kennismaking vindt plaats in een S4 met manuele versnellingsbak. De bediening daarvan is perfect geleid en de spreiding maakt het mogelijk om het beste te halen uit de V6 met compressor. En dat is heel wat. Door de bijzonder lineaire respons merk je er weinig van, maar de zescilinder katapulteert de S4 naar schandelijke snelheden, en dat alles gepaard met een gebrul dat net voldoende gedempt is. Zodra we de snelweg verlaten, maken de eerste bochten het werk van het sportdifferentieel meteen duidelijk. Het maakt deze sportieve A4 evenwichtiger, maar ook levendiger en wendbaarder.

Het nieuwe sportdifferentieel dat als optie voor de S4 wordt aangeboden, is de moeite waard: het verhoogt de efficiëntie en het rijplezier van de S4 aanzienlijk, die ondanks zijn overstap van een V8 naar een drukgevoede V6 niets aan persoonlijkheid, noch aan prestaties inboet, maar toch een veel lagere CO2-uitstoot kan voorleggen.

U kunt de Eerste Test van de Audi S4 nalezen in AutoGids 758 van 12/11/2008.

In dit artikel : Audi

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars