Eerste test / BMW 7-Reeks
De vijfde generatie van de BMW 7-Reeks is op technisch vlak bijzonder innoverend. Maar doet al dat vernuft uiteindelijk geen afbreuk aan het rijplezier? Wij zochten het uit.
De 7-Reeks bij de generatiewissel werd niet alleen slanker, maar ook lichter: met gelijke motor en uitrusting verloor hij 55 kilo, meer bepaald dankzij zijn motorkap, deuren en dak van aluminium. De lijst met beschikbare uitrusting is overvloedig, zoals dat hoort op dit niveau. Zo zal de iDrive-interface, die werd vereenvoudigd door shortcut-toetsen voor de belangrijkste functies, in de loop van de komende maanden de mogelijkheid bieden om via het 3G-netwerk op het internet te surfen (wanneer de auto stilstaat en enkel voor de voorste inzittenden). De 7-Reeks wil echter vooral indruk maken door zijn rijhulpmiddelen. Voor zover de klant de overeenkomstige vakjes op de optielijst heeft aangevinkt, kan deze limousine tot vijf camera's en evenveel radars hebben.
Tegenwoordig ontgrendelen de deuren van een prestigewagen niet alleen meer wanneer u nadert, ze zorgen er via een elektrische sluitbekrachtiging ook voor dat u er niet mee hoeft te slaan. Diezelfde zachtheid wordt doorgetrokken naar het interieur, dat helemaal bestudeerd is met het oog op rust en comfort. De motor starten doe je door op de start-stopknop te duwen. Daarna kun je de pook van de automaat bedienen, die klassiek op de middenconsole staat.
Een draai aan het stuur, dat eveneens erg bekrachtigd is, maakt meteen duidelijk wat een voordeel de vierwielsturing waarmee onze testmodellen waren uitgerust, met zich meebrengt op het vlak van de wendbaarheid. Ook het voordeel dat het systeem biedt bij hoge snelheden, wordt zo klaar als een klontje als je een uitwijkmanoeuvre simuleert. Het enige spijtige is dat je hier nog altijd last hebt van de gebrekkige centrering en consistentie die typisch zijn voor het Active Steer van BMW.
De geluiddemping is echt van topniveau: zelfs op een onbegrensde Duitse snelweg hoef je je stem niet te verheffen om een verstaanbaar gesprek te voeren. Ook motorgeluiden worden bijzonder goed gedempt. Je moet al flink de oren spitsen om het typische timbre van een dieselmotor te herkennen in de 730d, die verrassend krachtig is. De 407 pk en 600 Nm van de V8-biturbo van de 750i garanderen natuurlijk nog een flink pak krachtiger acceleraties, die des te indrukwekkender zijn omdat het geluid en de trillingen die ermee gepaard gaan, beperkter zijn.
BMW heeft een opmerkelijk technisch staaltje neergezet. Nog nooit was de 7-Reeks zo makkelijk om mee te rijden en leek hij zo licht en veilig tegelijk, met name dankzij de vierwielsturing. Maar de tijd dat een auto bestond uit een motor en een onderstel alleen, ligt al lang achter ons, en de persoonlijkheid van een merk of een model lijkt alleen maar te kunnen verzwakken naarmate de uitrusting meer wordt uitgebreid, vooral diegene die het rijden moet vergemakkelijken. Zo is deze 7-Reeks, alsof hij neigde naar dezelfde asymptoot als de Mercedes S-Klasse en de Lexus LS, in de eerste plaats een prestigeberline, eerder dan een BMW.
U kunt de Eerste Test van de BMW 7-Reeks nalezen in AutoGids 756 van 15/10/2008.
In dit artikel : BMW, BMW 7 Reeks
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands
Tweedehandswagens in de kijker
Beoordelingen
Laatste beoordelingen van eigenaars
-
BMW 7 Reeks Berline 740e IPerformance (2018)
-
Algemene tevredenheid : 15/20
- Beoordeling eigenaar
- De 0 beoordelingen tonen
-
BMW 7 Reeks Berline 730d (195 kW) (2018)
-
Algemene tevredenheid : 19/20
- Beoordeling eigenaar
- De 0 beoordelingen tonen
-
BMW 7 Reeks Berline 740e IPerformance (2018)
-
Algemene tevredenheid : 19/20
- Beoordeling eigenaar
- De 0 beoordelingen tonen