Ontdek, samen met onze redactie, gratis meer dan 30 SUV's
Meer over het evenement >>Het Concept
Ook de tweede volledig door eigen teams ontworpen DS is een SUV, de verkoop ervan is nog steeds booming. Na de DS7 Crossback is er nu dus ook een DS3 Crossback, niet te verwarren met de al bijna negen jaar oude DS3 (het eerste DS-model dat nog onder Citroën-vlag werd gelanceerd). Dat is een sportief ogende 3-deurs hatchback en die blijft voorlopig in de aanbieding.
Een ding hebben ze wel gemeen: ook de nieuwe Crossback vertoont opzij (hier tussen de twee deuren) een zogenaamde haaievin-uitsnijding, het trade mark van de eerste DS3. Voor het overige niks dan verschillen. De nieuweling staat op het zogenaamde CMP (voor Common Modular Platform), het platform dat binnen de PSA-groep minstens voor alle B-segment auto’s moet dienen en dat moduleerbaar is in stapjes van 55 mm. Ook de nieuwe Peugeot 208 staat op het CMP, als tweede in een hele reeks.
De DS3 Crossback is dus een zeer compacte SUV die een vrij sportief weggedrag wil koppelen aan een hoger comfortgevoel (dan zijn rechtstreekse, meestal Duitse concurrenten) en een aparte interieuraankleding die men bij DS graag als innoverende Franse ‘chique’ of luxe wil omschrijven. De DS3 Crossback is een voorwielaandrijver met overdwars geplaatste krachtbronnen (vooral benzine), maar is binnenkort (einde van het jaar) ook als puur elektrisch aangedreven te bestellen.
Wat er verandert
Zoals we al zeiden, heel veel. DS3 Crossback huldigt het nieuwe platform in, komt met een sportieve, vrij opvallende look en krijgt als topmotorisatie nu ook een 155 pk-versie van de 1.2 PureTech driecilinder turbo, naast de 130 en de 100 pk-versies. Daarnaast is er ook een 1.5 BlueHDi turbodiesel van 100 en 130 pk. Alleen de basisversies van 100 pk zijn gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak, de anderen worden gepaard aan PSA’s recente achttraps automaat.
Blikvanger op het gebied van aandrijving is echter een volledig elektrische versie (E-Tense) die er eind dit jaar aankomt in de showrooms. Hier geen ICE (Internal Combustion Engine) die de voorwielen aandrijft, maar wel een elektromotor van 100 kW/136 pk en 260 Nm koppel. Dankzij een Lithium-ion batterij met 50 kWh capaciteit is deze versie in staat om 320 km ver te rijden (volgens de veel realistischere WLTP-norm). Via een snellader van 100kW kan de batterij in een halfuur minstens voor 80% geladen worden. Met zijn 1.545 kg leeggewicht weegt de E-Tense zo’n 300 kg meer dan een overeenkomstige versie met verbrandingsmotor. Door de noodzaak om een plekje te vinden onder de vloer voor de toch redelijk grote batterij heeft de E-Tense een wat andere achteras dan zijn broers met verbrandingsmotor.
De DS3 Crossback biedt ook innovatieve technieken aan die uit grotere en duurdere auto’s naar beneden druppelen, zoals rijstrookbewaking en autonoom rijden van niveau 2, maar ook LED-matrixlicht (met automatisch dimmend grootlicht) en zelf parkeren via een enkele knop.
Uiterlijk opvallend zijn vooral de neuspartij (met het grote ‘diamant’ rooster en de lichtblokken) en de ingewerkte deurkrukken die pas uitklappen wanneer iemand met de sleutel de auto benadert.
Hoe hij rijdt
Voor een eerste kennismaking nam DS ons mee naar het achterland van Nice, waar de Col de Turini en andere kronkelige bergwegen ons opwachtten. De kleine driecilinders (die we konden testen in 130 en 155 pk-versie) kweten zich monter van hun taak, maar af en toe laten ze wel iets te rauw van zich horen, wat niet correleert met het luxe-imago die deze DS3 Crossback zich wil aanmeten. Qua prestaties worden ze uitstekend geholpen door de recent bij PSA geïntroduceerde achttraps automaat die ook in een sportstand kan gezet worden en bediend met schakellepels aan het stuur.
Op de redelijk afgeleefde Départementales in het hinterland van de Côte d’Azur kweet de DS3 Crossback zich meer dan behoorlijk van zijn taak, met een veilig maar ook plezant weggedrag en een achterkant die niet te beroerd is om (desgewenst licht uitbrekend) zijn deel van het rijplezier op te eisen. Wat het veercomfort betreft, is dit niet te vergelijken met wat bijvoorbeeld een grotere halfbroer als Citroën C5 Aircross te bieden heeft, maar de demping lijkt ons toch een stuk beter dan wat we bij sommige (veelal Duitse) concurrenten hebben ervaren.
Achterin zit je vrij bekrompen, maar vooral het in- en uitstappen door de kleine en smalle deur is niet zo makkelijk. Bovendien zullen ietwat claustrofobische achterpassagiers de zicht verhinderende haaievin misschien minder appreciëren. De aankleding van het interieur geeft een goede indruk, zeker wat de bekledingsmaterialen en hun afwerking betreft, maar de (zoals bij DS7) op de middenconsole gegroepeerde schakelaars (allemaal in ‘geborsteld aluminium’) geven aanleiding tot verwarring.
Op een militair domein konden we ook al even met de E-Tense kennismaken. De 100 kW-motor is ruim voldoende om vlot met het verkeer mee te kunnen, via de drie instelbare rijmodi, Eco, Normal en Sport. In het eerste geval heb je ‘slechts’ 60 kW ter beschikking (meer dan voldoende in de stad), in de tweede stand gaat het om 80 kW en de sportmodus biedt 100 kW en uiteraard de beste acceleraties. Met de selectiehendel (die behouden bleef) kan je kiezen tussen twee regeneratiemodi voor het vertragen. Was het door het hogere gewicht of de ietwat gewijzigde ophanging, deze E-Tense leek ons op het hobbelige parcours in de militaire basis ietwat comfortabeler dan zijn benzinebroers.
Budget
De goedkoopste DS3 Crossback staat voor 23.400 euro voor je deur, hij heeft dan een 100 pk benzinemotor en de basisuitrusting (een beetje contradictorisch Chic genoemd, maar daarboven situeren zich So Chic, Performance Line en Grand Chic. Een dieselmotor kost 2.000 euro meer. Vanaf So Chic kan je ook de andere motoriseringen krijgen, dat komt dan op 29.20à euro voor een 130 pk benzineversie en 30.950 voor de 155 pk topmotorisatie. De 130 pk diesel komt voorlopig nog niet in de prijslijst voor, DS mikt duidelijk niet zo sterk op de dieselrijders.
Ter lancering van het model is er ook een speciale versie La Première te krijgen, enkel met benzinemotor en automaat met 130 of 155 pk. Die kosten respectievelijk 37.900 en 39.650 euro. Voor de elektrische versie is nog geen prijs bekend, maar DS maakt zich sterk dat wat de Total Cost of Ownership (TCO) betreft, een E-Tense over een periode van 4 jaar en 40.000 km per jaar niet meer mag kosten dan een gelijkaardig uitgeruste 130 pk PureTech. Deze berekening werd wel gemaakt voor de Franse markt, waar elektriciteit goedkoper is.
De concurrenten
Bij DS zelf schuiven ze twee concurrenten duidelijk naar voren, dat wil zeggen dat dit degenen zijn waarmee ze graag willen concurreren: de Audi Q2 en de Mini Countryman. Gezien de premium ambities van DS zit daar wel iets in natuurlijk. Als je eens in het prijzenkatern van AutoGids bladert, zie je natuurlijk nog heel wat andere concurrenten, de ene al wat chiquer, de andere wat plebejischer. Daarbij denken we aan compacte SUV’s als de Hyundai Kona (ook elektrisch), de Kia Stonic en Niro (idem), de Nissan Juke, de Opel Crossland X, de Peugeot 2008, de Renault Captur, de Seat Arona en de VW T-Cross en T-Roc.
Van vele van deze modellen zullen de mensen van DS zeggen dat ze niet in dezelfde prestigieuzere categorie thuishoren en misschien hebben ze wel gelijk, maar we denken dat klanten voor een dergelijke, kleine SUV wel eens overal gaan shoppen.
Ons verdict
De markt van de compacte SUV’s geraakt nu wel heel goed gevuld, maar DS brengt met zijn DS3 Crossback wel enkele innovaties naar het segment, terwijl hij ook aangenaam oogt en mooi is aangekleed. De wat luidruchtige driecilinder benzine zorgt voor goede prestaties, terwijl het nieuwe platform voor een aangenaam weggedrag zorgt en een meer dan redelijk comfort.
Achterin is het redelijk krap zitten en vooral in- of uitstappen is moeilijk, en met de opstelling van sommige schakelaars zijn we ook niet echt tevreden, maar het grote, makkelijk bedienbare aanraakscherm in het midden maakt wel wat goed, net als de head-up display bovenaan het dashboard. De DS7 Crossback doet het al vrij goed in België, benieuwd of de consument ook iets meer wil uitgeven dan voor sommige concurrenten om een origineel ogende en luxueuzer aangeklede kleine SUV te bestellen. In ons land zou dat kunnen, so chic…
- Vrij opvallende verschijning
- Veilig en plezierig weggedrag
- Innovaties voor het segment
- Plaats en vooral instap achterin
- Nogal rauwe motorbrom (PureTech)
- Schakelaars onhandig opgesteld
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!