De Fiesta deelt zijn platform met de nieuwe Mazda 2. Die laatste heeft vorig jaar een nieuw platform ingewijd waarmee hij 100 kilo lichter werd in vergelijking met zijn voorganger. We mogen de prestatie van de ingenieurs van Ford Europe echter niet onderschatten wanneer ze melden dat ze «slechts» 40 kilo hebben gewonnen voor hun nieuweling. Die laatste is namelijk iets groter dan de vorige generatie. Of het nu gaat om de remmen of het stuur, de door de Mazda 2 ingewijde systemen worden rechtstreeks overgenomen door de Fiesta.
Bij deze eerste kennismaking moeten we constateren dat de ingenieurs uit Keulen een veel beter resultaat hebben kunnen verkrijgen dan die uit Hiroshima. De twee versies die we konden testen, de 1.6 Sport en de 1.6 TDCi Titanium, bleken namelijk heel precies te rijden. De levendigheid van het weggedrag kreeg duidelijk voorrang bij het bepalen van de stugheid van de ophanging, terwijl het stuur bovendien iets directer is dan dat van de Mazda. Het gevolg daarvan is een eerder speels karakter, dat zelfs ronduit levendig was op de 1.6 Sport. Hij is bovendien de enige waarbij deze stabiliteitscontrole kan worden uitgeschakeld via een knop op de middenconsole. Bij deze eerste kennismaking leken de erg goede rijhouding, de filtering, de controle van koetswerkbewegingen en de geluiddemping ons deel uit te maken van de grote troeven van de nieuwe Fiesta.
De nieuwe Fiesta is knap getekend, mooi gepresenteerd, aangenaam om mee te rijden, comfortabel en erg goed geluidgedempt, en heeft dus alles van een groter model. Nochtans is hij niet zoveel gegroeid en is hij er vooral in geslaagd om zijn gewicht onder controle te houden.
U kunt de gedetailleerde wegtest van de Ford Fiesta nalezen in AutoGids 753 van 03/09/2008
In dit artikel : Ford