Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Honda Jazz

Terwijl veelzijdige stadsauto's steeds populairder worden, heeft de Honda Jazz alle troeven in handen om het te maken, temeer omdat hij amper groter is, maar wel ruimer.

De Jazz blijft met gemak de ruimste auto in zijn segment. De nieuwe 1.2 en 1.4 ontwikkelen respectievelijk 90 en 100 pk , allebei bij het toerental van 6.000 o/m, tegenover 78 en 83 pk voor de motoren die ze vervangen. De kracht wordt doorgegeven aan de voorwielen via ofwel een manuele vijfversnellingsbak ofwel (voor de 1.4) een optionele gerobotiseerde zesbak die is overgenomen van de Civic (i-Shift). De motoren starten klassiek met een contactsleutel en zijn nog stiller dan in het vorige model. Ze laten zich pas horen vanaf 3.000 o/m. De elektrische stuurbekrachtiging is aangenaam licht in de stad, maar ze is daarentegen nog steeds niet zwaar genoeg bij hogere snelheden.

Hoe dan ook is de filtering van trillingen er onmiskenbaar op vooruitgegaan en deelt de ophanging minder harde tikken uit dan in het vorige model, maar de Jazz blijft stugger aanvoelen dan de referenties in dit segment.

De 1.2 is aangenaam elastisch bij lage toerentallen, blijkt perfect tegen zijn taak opgewassen in de stad en wordt daarbij goed bijgestaan door de manuele versnellingsbak, die zacht en precies schakelt. De 1.4 is logischerwijs een beetje levendiger, maar het interessantste aan deze krachtbron is de mogelijkheid om te kiezen voor de i-Shift-versnellingsbak. De sturing ervan slaagt erin om dat met de grootst mogelijke soepelheid te laten gebeuren. Vooral bij het parkeren is de bak aangenaam alert wanneer vaak tussen eerste en achteruit moet worden gewisseld. Ten slotte biedt de i-Shift naast het grotere gebruiksgemak bovendien een lange zesde versnelling die het verbruik en het geluidsniveau op buitenwegen helpt te reduceren. Zoals steeds bij Honda is de uitrusting erg volledig vanaf het basisniveau Trend.

De bij ons onderschatte Honda Jazz beschikt over rationele troeven (binnenruimte en moduleerbaarheid) die erg goed zijn aangepast aan het stadsverkeer, dat voor het grootste deel van de Europese automobilisten dagelijkse kost is. De discrete en gewillige kleine benzinemotoren krijgen later nog het gezelschap van een hybride variant, die nog zuiniger is, en misschien zelfs van een krachtige en sportieve Type R-versie.

U kunt de gedetailleerde wegtest van de Honda Jazz nalezen in AutoGids 754 van 17/09/2008.

In dit artikel : Honda, Honda Jazz

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars