Eerste test / Hyundai Equus
De Hyundai-groep heeft zich stilletjes in de top vijf van de grootste autoproducenten ter wereld genesteld. Daar hoort natuurlijk een echt vlaggenschip bij, een rol die de Equus glansrijk vervult.
Wat de jongste jaren uit Korea naar onze westerse contreien komt overgewaaid, zijn geen afdankertjes of licenties meer van Japanse producten, maar eigen Hyundai- ontwerpen waarin de constructeur al zijn Latijn (en dat van zijn immense ontwikkelingsafdeling) heeft gestoken. Zo ook met deze Equus modeljaar 2013. In het thuisland is hij verkrijgbaar met twee motoren, een 3,8 liter grote V6 (waarvan we ook een versie kennen uit de Genesis Coupé) en een vijfliter-V8. Deze achtcilinder levert 435 pk bij 6.400 o/m en 510 Nm, waarmee hij een van de krachtigste atmosferische V8-motoren van het ogenblik is (specifiek vermogen van 86,3 pk/liter). Hij is gekoppeld aan een nieuwe achttrapsautomaat van Hyundai-makelij die de mogelijkheid biedt om manueel te schakelen (Shiftronic). Het vermogen wordt vervolgens doorgegeven aan de achterwielen.
Na het indrukken van de startknop spreekt een vriendelijke Koreaanse tot ons. Jammer genoeg verstaan we haar niet, maar zij zal ons de hele trip door welkom blijven heten (tenminste, dat denken we toch) telkens we de wagen weer starten. De V8 murmelt haast geruisloos. De selectiehendel in Drive schuiven doe je via een getrapt rooster zoals ook... Lexus dat nog gebruikt. De chassisinstelling staat op comfort. We verwachten het ergste aangezien het hier om een Amerikaans afgestelde auto gaat. Ons vooroordeel wordt echter al snel ontkracht: de auto deint, duikt of steigert heel weinig en de rolneiging blijft zeker binnen de perken.
Samenvattend kunnen we stellen dat de Equus ons vooroordeel over Koreaanse limousines volledig heeft weggewerkt. Natuurlijk kun je hem nog niet helemaal vergelijken met een Audi A8, BMW 7-Reeks of Mercedes S-Klasse, maar bij een Lexus LS komt hij qua gevoel en uitstraling dicht in de buurt. Als je dan ziet voor welke prijs hij kan worden aangeboden... Natuurlijk mag je de prijzen in de VS niet doorrekenen naar onze contreien - wij Europeanen zijn zo dom om voor dezelfde auto's veel meer te willen betalen - maar als het prijsverschil met de Europese merken in de VS al 40.000 tot 50.000 dollar bedraagt... Uit de verkoopcijfers blijkt alvast dat de Aziaten, Amerikanen en nu ook de Russen er wel pap van lusten.
U kunt de Eerste Test van de Hyundai Equus nalezen in AutoGids 857 van 5/9/2012.
In dit artikel : Hyundai
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands
Tweedehandswagens in de kijker
Beoordelingen
Laatste beoordelingen van eigenaars
-
Hyundai Tucson 1.6 T-GDi Techno (2025)
-
Algemene tevredenheid : 9.5/20
- Beoordeling eigenaar
- De 2 beoordelingen tonen
-
Hyundai Tucson 1.6 CRDi Techno (2025)
-
Algemene tevredenheid : 9.5/20
- Beoordeling eigenaar
- De 2 beoordelingen tonen
-
Hyundai i20 5d 1.0 T-GDi 48V 74kW Techno (2020)
-
Algemene tevredenheid : 18/20
- Beoordeling eigenaar
- De 1 beoordelingen tonen