Hoewel hij flink wat kilometers moest vreten, was de ‘support car’ voor onze langeduurtest een benzinewagen. Daarmee paste hij echter helemaal in de tijdsgeest, en bovendien was zijn 1.4-turbo helemaal geen straf. Deze T-GDi ontwikkelt 140 pk en 242 Nm en belooft op papier dat je dankzij zijn genereuze koppel niet al te veel met de pook van de manuele versnellingsbak hoeft te spelen om er plezier aan te beleven. En dat klopt: hij is discreet en maakt weinig lawaai, zeker in vergelijking met de 1.6 CRDi, zodat hij op dit vlak zijn beloftes nakomt. Hij is voldoende pittig om een zeker rijplezier te bieden en trekt vlot op, zij het niet bliksemsnel, zodat je met een gerust gemoed kunt inhalen, zelfs met een flink gevulde koffer.
Hoe rijdt hij
De zesversnellingsbak blijkt in de praktijk aangenaam te schakelen, hoewel de pook een tikkeltje nauwkeuriger geleid had mogen zijn. Voor liefhebbers van een (nog) kalmere rijstijl is voortaan een uitstekende gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling als optie beschikbaar. De 1.4 kan soms wat hol overkomen bij lage toerentallen, maar toont zich toch een uitstekende reisgezel omdat hij stil en relatief zuinig is. Wij kwamen uit op gemiddeldes van 6 l/100 km op lange snelwegtrajecten bij courante snelheden tot 7,5 l/100 km bij gemengd gebruik met snelwegen en stadsverkeer.
Het verbruik blijft dus beperkt, zelfs toen hij bijvoorbeeld werd mishandeld in een poging zijn neef, de i30N, en diens rivalen bij te houden op de slingerbaantjes van de Champagnestreek tijdens onze recente Vijfkamp. Door zijn stabiliteit rijdt de i30 Wagon zeer geruststellend bij normaal gebruik en daarom is hij een pretentieloze gezinswagen. Hij koestert daarentegen weinig dynamische ambities, want bij een meer actieve rijstijl duiken wat koetswerkbewegingen op, terwijl op de gripgrens onderstuur vrij uitgesproken blijft. Maar dat zijn situaties die de doorsneebestuurder niet tegenkomt in het dagelijkse leven.
Veelzijdig
Hyundai heeft goed rekening gehouden met de dagelijkse beslommeringen bij het ontwerp van deze break. Te beginnen bij de koffer, die zeer toegankelijk is. De laaddrempel is relatief laag en hij biedt een perfect vlakke laadvloer. Omdat de achterbank zich eenvoudig laat neerklappen in twee ongelijke delen kun je er eenvoudig zware of desgevallend lange voorwerpen inschuiven. Het koffervolume zit in de middenmoot van het segment, maar je geniet verschillende gecompartimenteerde en intelligent ontworpen bergvakken, vooral dan die onder de koffervloer, waar je nuttige, maar weinig gebruikte voorwerpen kwijt kunt (veiligheidshesje, gevarendriehoek, enzovoort).
Toch was er ook een kleine teleurstelling: het soepele bagagescherm laat zich moeilijk bedienen en de bevestigingspunten ervan raken al snel beschadigd. Passagiers achterin, zelfs volwassenen, zitten comfortabel dankzij een vrij genereuze hoofdruimte. Voorin bevinden we ons op bekend terrein. Zoals altijd bij Hyundai is alles sober, goed afgewerkt, ergonomisch en volledig. De rijhouding is goed, de bedieningselementen vallen goed in de hand en alles is erop bedacht dat de passagiers en de bestuurder het aangenaam hebben dankzij een hele reeks opties.
Geconnecteerd
Zo had onze auto, aangezien het om het uitrustingsniveau Sky ging, verwarmbare (en ventileerbare) stoelen met elektrische bediening voor die van de bestuurder, een verwarmbaar stuurwiel, een panoramisch schuifdak, een lederen bekleding (gemakkelijk te onderhouden en zonder gebruikssporen toen we de auto inleverden), een inductielader voor smartphones en een zeer volledig en gebruiksvriendelijk multimedia-aanbod (Apple CarPlay, bluetooth, wifi, enzovoort) dankzij een uitgekiend aanraakscherm van 8 duim dat snel en nauwkeurig reageert.
Een compleet uitgeruste auto dus, want daarbovenop beschikte hij ook nog over een zeer efficiënte actieve spoorassistent, die in combinatie met de snelheidsregelaar bijna semiautonoom rijden mogelijk maakt. Verbluffend… Enkel een afstandsradar ontbrak nog om het plaatje compleet te maken. Alleen heeft dat alles wel zijn prijs: voor die zeer volledige uitrusting ben je bijna 30.000 euro kwijt, terwijl de mogelijkheden beperkt zijn om bijvoorbeeld enkele opties weg te laten.
Ons verdict
Over 25.000 kilometer op een half jaar tijd was onze i30 Wagon een volgzame metgezel die niet het minste gebrek vertoonde en een zeker comfort en rijplezier bood. Hij blijft wat discreet in vergelijking met zijn Franse of Duitse rivalen, maar verdient beslist erkenning als alternatief, ook al is hij dan vrij duur in de hoogste afwerkingsniveaus. Betrouwbaar en doordacht is hij echter vast en zeker.
- Gebruikscomfort
- Bijzonder volledige uitrusting
- Uitgekiende koffer- en interieurruimte
- Beperkende uitrustingspolitiek
- Weggedrag bij dynamische rijstijl
- Slecht ontworpen bagagescherm
- Gebruikscomfort
- Bijzonder volledige uitrusting
- Uitgekiende koffer- en interieurruimte
- Beperkende uitrustingspolitiek
- Weggedrag bij dynamische rijstijl
- Slecht ontworpen bagagescherm
In dit artikel : Hyundai, Hyundai i30