Het concept
Op esthetisch vlak springen de verschillen niet echt in het oog, tenzij wanneer je de twee versies naast elkaar ziet. Het grootste onderscheid vooraan zit hem in de koplampen, die nu groter zijn en in één behuizing zitten zodat de Cherokee visueel nauwer aansluit bij de Compass en de Grand Cherokee. Let verder op het nieuwe ontwerp van de motorkap, de bumper en de mistlampen. Achteraan behouden de lichten hun vorm, maar het ontwerp is veranderd en de remlichten en richtingaanwijzers zitten in een ledstrip ingewerkt.
De kofferklep in composietmateriaal (eventueel gemotoriseerd en met handenvrijfunctie) omvat een lichtstrip en een hoger geplaatste klink voor meer gebruiksgemak. Om dezelfde reden zit achter de tankklep voortaan een systeem om te kunnen tanken zonder een dop te moeten losschroeven. Het zijn allemaal evoluties die de Cherokee een meer moderne look geven en die hem handiger moeten maken in de dagelijkse praktijk.
Wat er verdandert
Ook in het interieur zijn de evoluties subtiel. Merkwaardig genoeg behouden de wijzerplaten hun ‘echte’ naalden. Nostalgici zullen er blij mee zijn in een tijdperk waarin alles digitaal wordt, de rest van de mensen zal het misschien wat ouderwets vinden. Tussen die twee tellers zit een scherm voor de boordcomputer, dat 3,5 duim groot is in de Sport en de Longitude en 7 duim (en in kleur) in de Limited, de Overland en de Trailhawk. Om bij het onderwerp van schermen te blijven: de Cherokee meet zich ook de jongste generatie aan van het UConnect-systeem, met een kleurenscherm van 7 duim, of 8,4 duim wanneer hij met navigatie is uitgerust (vanaf de Limited).
Qua functionaliteit is de middenconsole herwerkt om er meer bergruimte in vrij te maken. Het is alleen jammer dat de (te kleine) deurbakken niet dezelfde behandeling mochten ondergaan. We troosten ons met de 70 liter grotere bagageruimte, dankzij een extra bergvak onder de vloer, zodat je in totaal over 570 liter beschikt onder het bagagescherm wanneer de achterbank maximaal naar voren is geschoven (enkel in de Limited en Overland). Het neerklappen van de rugleuning van die laatste maakt een nagenoeg vlakke laadvloer vrij, en dat tot quasi aan het dashboard, dankzij de eveneens neerklapbare voorste passagiersstoel.
Onder de motorkap heeft Jeep grote kuis gehouden. Op dieselvlak blijft enkel nog de 2.2 MJD over in twee vermogensversies (150 en 195 pk), die voortaan voldoen aan de Euro 6d Temp-uitstootnorm, dankzij een nieuwe turbo met variabele geometrie en een selectieve katalytische reductie via AdBlue-injectie De 3.2-V6 wordt vervangen door een nieuwe drukgevoede tweeliter-viercilinder (270 pk en 400 Nm), die in het eerste trimester van volgend jaar op de markt komt. De 2.2 MJD 150 is gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak, terwijl de 195 pk-versie standaard wordt gecombineerd met de ZF-negentrapsautomaat. In beide gevallen kan de klant echter nog steeds kiezen tussen 4x2 (voorwielaandrijving) of 4x4.
Hoe hij rijdt
Tijdens deze voorstelling was enkel de krachtigste dieselmotor beschikbaar. Op diverse soorten wegen konden we de goede samenwerking tussen motor en versnellingsbak sterk smaken. De automaat helpt je volop gebruik te maken van het koppel (liefst 450 Nm) en de reactiesnelheid is een plezier voor wie van een actieve rijstijl houdt (hij is gevoelig voor gas loslaten en schakelt voldoende terug bij het remmen om de motorrem te kunnen gebruiken). De enige kleine minpuntjes zijn het te sterke motorlawaai onder belasting in de tussenversnellingen (terwijl de demping van stroomlijngeluiden net zeer goed is) en een negende verhouding die pas rond de 130 km/u wordt ingeschakeld, tenzij je de automaat daartoe dwingt.
Er is geen twijfel mogelijk dat de 4x2-versie bij ons goed zal zijn voor het leeuwendeel van de verkoop. Gezien zijn (minstens) 2.500 euro lagere prijs en minder grote dorst is dat ook logisch. Toch vonden wij de 4x4 overtuigender. In de eerste plaats omdat die uiteraard efficiënter is op wegen met minder grip. Niet dat de trekkracht van de 4x2 ondermaats is, maar het koppel van 450 Nm genereert soms koppelreacties in het stuur. Het grootste verschil zit hem in het schokdempingscomfort.
In de 4x4-versie reageert het koetswerk minder stijf en is het verticale comfort dus prettiger dan in de 4x2, die soms behoorlijk levendig zijn bewegingen afremt, vooral bij het uitveren. De 4x4-versie bleek daarentegen dan weer wat minder soepel over dwarsnaden, terwijl ook de wielcontrole over grote oneffenheden ons minder goed leek. Omdat het om een Overland-versie ging, stond onze testauto op negentienduimvelgen, tegenover zeventienduimers voor de 4x2, wat ongetwijfeld een en ander verklaart.
Budget
Een paar nieuwe uitrustingselementen maken hun opwachting, zoals een achteruitrijcamera, een frontale botswaarschuwing met voetgangerherkenning en een automatische noodremfunctie, een spoorassistent en een actieve snelheidsbegrenzer. Al die zaken zijn al standaard vanaf de instapversie Sport, die verder nog ledmistlampen biedt, naast aluminium velgen van 17 duim, een leren versnellingspookknop en stuurwiel met bedieningsknoppen op dat laatste, en het nieuwe infotainmentsysteem UConnect, met een 7 duim groot aanraakscherm met hoge resolutie en connectiviteit met Android Auto en Apple CarPlay.
Ons verdict
De Cherokee krijgt een meer conventionele look, die echter beter aansluit bij de rest van het gamma. Hij gaat met zijn tijd mee door milieuvriendelijker, veiliger en meer geconnecteerd te worden, maar hij blijft toch trouw aan de echte Jeep-waarden, onder meer dankzij de vier combinatiemogelijkheden op het vlak van overbrenging. En alsof dat alles niet zou volstaan, is hij ook nog eens (tot 1.450 euro) minder duur geworden dan zijn voorganger.
- Samenspel motor-(automatische) versnellingsbak
- Talrijke versies
- Beter uitgerust én minder duur
- Lawaaierige motor onder belasting
- Stugge schokdemping (4x2)
- Koppelreacties in het stuur (4x2)
In dit artikel : Jeep, Jeep Cherokee
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!