Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review Maxus eUNIQ6 (2024) - de elektrische budget-SUV getest

Geschreven door Frédéric Kevers op

Na de Mifa 9 brengt het Chinese Maxus een tweede – eveneens elektrische – personenwagen op onze markt: de eUniq6, een middelgrote SUV met een uiterst scherpe prijs. Is goedkoop ook duurkoop? AutoGids deed de test.

39.990 €

Maxus was op onze markt al enkele jaren actief met elektrische bestelwagens toen het in 2023 ook een eerste personenwagen in ons land lanceerde: de Mifa 9, een kolossale en luxueuze elektrische eenvolumer. Een auto met best wel wat kwaliteiten, maar zeker geen spek voor ieders bek.

Dan zou de tweede personenwagen van het Chinese merk in onze contreien beter in de markt moeten liggen: de evenzeer elektrische eUniq6 is een gezins-SUV met iets normalere afmetingen en vooral een bijzonder scherpe prijs van net geen 40.000 euro – hij komt dus in aanmerking voor de Vlaamse EV-premie. Of er dan geen addertjes onder het gras schuilen?

Design Maxus eUNIQ6

Met een lengte van 4,74 meter, een breedte van 1,86 meter en een hoogte van 1,74 meter is de eUniq6 geen kleine jongen. Hij ziet er niet verkeerd uit, met die gesloten neus getooid met fijne dagrijverlichting en daartussen een zwarte strook waarop in het groot de merknaam prijkt – de eigenlijke koplampen zitten lager, in de luchtinlaten.

Ook in profiel oogt de eUniq6 evenwichtig, met als origineel extraatje een verchroomd biesje dat onder de zijruiten doorloopt, maar vervolgens een hoek maakt naar het dak, om daar door te lopen. Achteraan zien we de gebruikelijke ledstrip, die het geheel visueel wat breder maakt en in de vorm van een Y uitmondt in de flanken. Revolutionair is het allemaal misschien niet, maar het is wel netjes gedaan.

2024 Maxus eUNIQ6

Interieur Maxus eUNIQ6

Het interieur telt twee schermen: dat voor de instrumenten is 12,3 duim groot, het touchscreen voor het infotainment 10,4. Dat laatste laat zich eenvoudig bedienen, maar reageert wat traag en staat misschien een tikkeltje te laag om bijvoorbeeld de navigatiekaart op een veilige manier te kunnen volgen.

Het dashboard is goed geassembleerd, met een mix van geschuimde en harde kunststoffen – op dat vlak hoeft deze Maxus eUniq6 zeker niet onder te doen voor sommige (duurdere) Europese concurrenten. De algemene ergonomie is verzorgd, met ook nog fysieke knoppen (onder meer voor de klimaatregeling) en doordachte sneltoetsen. Bergvakken zijn er voldoende.

Achterin is de beenruimte riant. Ook voor drie personen, dankzij de vlakke vloer – al wordt het voor de middelste passagier wel voelbaar krapper in de breedte als je achterin drie volwassenen of opgeschoten tieners moet vervoeren.

De enorme koffer is met zijn 754 liter groot genoeg voor een derde stoelenrij, maar ondanks de aanwezigheid van armsteunen is de eUniq6 bij ons enkel verkrijgbaar als vijfzitter. Een ‘frunk’ in de neus heeft hij niet.

2024 Maxus eUNIQ6

Specificaties en prestaties Maxus eUNIQ6

Maxus biedt de eUniq6 maar in één configuratie aan: met een elektromotor van 130 kW/177 pk en 310 Nm die de voorwielen aandrijft en gevoed wordt door een batterij van 70 kWh. Gezien het rijklare gewicht van bijna 2 ton hoef je geen knalprestaties te verwachten: 0 tot 100 km/u neemt 10,5 seconden in beslag en de top is begrensd op 160 km/u. Ook in de praktijk heb je met vijf inzittenden én bagage niet al te veel overschot.

Rijbereik en laden Maxus eUNIQ6

Via de hendel van de ‘versnellingsbak’ kun je kiezen voor drie niveaus van remenergierecuperatie, maar geen daarvan is sterk genoeg voor een one pedal-modus. Voor het stroomverbruik geeft Maxus een matige 21,5 kWh/100 km op, en dat bleek ook overeen te komen met het verbruik tijdens onze test (21,1 kWh/100 km), die voor driekwart op de snelweg plaatsvond.

Daarmee haal je 330 kilometer uit een volle batterij. Helaas is de interne omvormer van het eenfasige type, waardoor het laadvermogen op wisselstroom beperkt is tot 6,6 kW. Op gelijkstroom geeft Maxus geen vermogen op, maar met een geclaimde laadtijd van 35 minuten om 50 procent (hetzij 35 kWh) accupeil te recupereren (van 30 naar 80 procent) lijkt de eUniq6 ook op dat vlak geen hoogvlieger.

2024 Maxus eUNIQ6

Rijgedrag en comfort Maxus eUNIQ6

Het weggedrag is trouwens allerminst dynamisch te noemen, met flink wat koetswerkbewegingen, een weinig snedige voortrein en een allesbehalve feilloze tractie. Dat heeft vooral te maken met de onderstelafstellingen, maar ook met de Dunlop-banden in de maat 225/65 R17, die rolcomfort voorrang geven op grip.

Kortom, deze Maxus vraagt om de rijstijl van een ‘goed huisvader’. Een modus operandi die wel wordt beloond met een uitstekend algemeen comfort. De rijassistenten zijn vrij goed afgesteld – alleen de automatische spoorassistent heeft wat moeite om het midden van de rijstrook te vinden.

2024 Maxus eUNIQ6

Prijs Maxus eUNIQ6

Maxus had het niet eenvoudiger kunnen maken, want het aanbod is beperkt tot één versie met een prijs van 39.990 euro. Voor die som - waarmee je in 2024 in Vlaanderen recht hebt op de subsidie van € 5.000 - krijg je een zeer goed uitgeruste familie-SUV met lederen bekleding, verwarmbare en elektrische voorzetels, panoramisch dak, LED-koplampen, centraal infotainmentscherm van 10,4 duim, 360°-camera met parkeerhulp en een arsenaal aan veiligheids- en rijhulpmiddelen zoals adaptieve cruise control, lane departure warning en lane keep assist.

Prijzen en specificaties van de Maxus eUNIQ6

Verdict Maxus eUNIQ6

De Maxus eUniq6 is ruim, comfortabel en goed uitgerust. Allemaal voor een bijzonder scherpe prijs voor een elektrische SUV van dit formaat. Zij het dat dat uiteraard komt met de nodige compromissen: het chassis mist finesse, de prestaties zijn maar net voldoende en de laadsnelheden zijn ondermaats.

Daar valt zeker mee te leven, al mag je vandaag – ook voor dat budget – toch meer verwachten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Scherpe prijs
  • Rijkelijk uitgerust
  • Ruimte-aanbod
  • Laadcapaciteiten
  • Weggedrag
  • Prestaties onder belading

Verwante testen

In dit artikel : Maxus, Maxus Euniq 6

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker