Als bestuurder van de GLK zit je goed geïnstalleerd, al is het stuurwiel wat te verticaal ingeplant en zou het voor langere mensen wellicht comfortabeler geweest zijn als het verstelbereik in de diepte ruimer was geweest. Het interieur is voldoende ruim om plaats te bieden aan vier volwassenen, maar lijkt een ietsje smaller dan dat van de BMW X3. Hetzelfde geldt voor de koffer. Op de weg gedraagt de GLK zich als een goede Mercedes-berline. In bochten worden koetswerkbewegingen efficiënt ingeperkt (of toch met de ophanging van het Sport-pakke), terwijl het comfort erg geslaagd is.
Je hoeft het tempo helemaal niet op te voeren om je ervan te vergewissen dat het dynamische rijgedrag van de GLK niet zo scherp is als dat van zijn Beierse rivaal. Dat is vooral te wijten aan een minder snedige voortrein, die bovendien gekoppeld is aan een stuur met een te kunstmatige feedback. In plaats van haarscherp wordt de GLK dan ook liever soepel bestuurd, meer gebruikmakend van het overvloedige koppel van de motoren dan van hun vermogen. In die omstandigheden blijkt de standaard 7G-Tronic-automaat eveneens erg aangenaam en vergroot hij nog het gebruikscomfort.
Op onze markt zullen de verkoopcijfers van de GLK dan ook pas echt op gang komen met de komst van de geheel nieuwe 2.2 CDI van 170 pk die de naam Blue Efficiency kreeg en die pas komt in... april 2009. We konden er al enkele kilometers mee rijden en ontdekten zo een motor die erg soepel, lineair en gewillig in de toeren klimt en die als kers op de taart een lange adem heeft.
Naast zijn terreinpotentieel rekent de Mercedes GLK vooral op zijn gebruikscomfort om zijn rivalen, de Q5 en de X3, het hoofd te bieden. Het instapprijskaartje bedraagt 41.140 euro voor de diesel en 47.190 euro aan benzinezijde.
U kunt de gedetailleerde wegtest van de Mercedes GLK nalezen in AutoGids 752 van 20/08/2008.
In dit artikel : Mercedes-Benz