Het concept
De GLS moet in de VS en China de uit de kluiten gewassen concurrentie van de Cadillac Escalade of Chevrolet Suburban aankunnen, al zal Mercedes pas echt tevreden zijn als het ook de BMW X7 kan onttronen. Daarvoor rekent men in Stuttgart op het DNA van de S-klasse dat, gecombineerd met de GLE-genen, een SUV moet opleveren die limocomfort kan verzoenen met praktisch gemak en terreincapaciteiten.
Wat er verandert
Het nieuwe model is 7,7 centimeter langer geworden in vergelijking met de vorige GLS-generatie. Hij is ook 2,2 centimeter breder terwijl de wielbasis 6 centimeter groeide. Het is er, met andere woorden, een stuk comfortabeler zitten, ook achteraan. De derde zitrij wordt standaard meegeleverd en biedt toegang tot eigen USB-laadpunten, koelingroosters en stoelverwarming. Aan faciliteiten geen gebrek, dus. Aan hoofdruimte is geen gebrek op die kofferplekken, tot 1m94 zou je er moeten passen, de beenruimte had, daarentegen, iets beter gekund.
De tweede rij kan (elektrisch) 10 centimeter vooruit worden geschoven, wat voorgenoemd euvel oplost, al gaat dat dan wel ten koste van de passagiers op de achterbank. Kofferzetels vergen nu eenmaal een zeker compromis en dat is bij de GLS niet anders. Hoe groot ze uiteindelijk ook uitvallen. Verder valt op te merken dat veel van de systemen uit de GLE komen, niet in het minst het chassis. Het slimme E Active Body Control is dan ook bij de GLS een onmisbare optie.
Het 48 Volt-systeem zit wel voor het eerst aan een V8 gemonteerd, wat er een primeur van maakt, zowel voor Mercedes als voor de GLS. Concreet krijgen de 489 paarden en 700 Nm van de 4 liter-V8 22 pk en 250 Nm aan elektrische bijstand. De Integrated Starter-Generator (ISG), die dat bijkomende vermogen levert, zorgt ook voor een daling in het verbruik. De GLS 580 zou gemiddeld dan ook genoeg moeten hebben aan 9,8 liter per 100 km. De spurt tot 100 km/u duurt 5,2 seconden. Niet slecht voor een twee en een half ton wegend gevaarte.
Hoe hij rijdt
Mercedes heeft het chassis van de GLE verder verstijft, waardoor de GLS minder last heeft van torsen en vibraties. Dat komt ook het zogenaamde Noise, Vibrations, Harshness-verhaal ten goede, want eenmaal de deuren gesloten zijn, heb je amper last van rijgeluiden of wind.
De Airmatic-luchtvering en adaptieve dempers zijn standaardvoorzieningen, het E Active Body Control valt daarentegen bij te betalen. Een optie die we echter wel ten stelligste aan willen bevelen. Koetsrol en oneffenheden worden meesterlijk geneutraliseerd door het systeem, waardoor niet enkel de rijvaardigheid maar ook het rijcomfort significant worden verbeterd. Indien je van plan bent om de GLS ook offroad te gebruiken, raden we je ook het gelijknamige pakket aan.
Budget
De GLS 580 kost je minstens 110.000 euro kosten. Zonder opties. We hadden eigenlijk niet minder verwacht gezien zijn link met de S-klasse. Wie er een wil zal wel moeten wachten tot het najaar. Pas dan komt deze 580 naar Europa. De 450 4Matic die we kennen van de GLE steekt de grote plas voorlopig niet over. Rest nog de 300 d en 400 d, diesels die wel onmiddellijk te bestellen vallen.
Ons verdict
De verwachtingen waren hooggespannen, dat is onlosmakelijk verbonden met de letter S. Mercedes lost die vooruitzichten echter moeiteloos in met zijn nieuwe generatie GLS, die zich naast robuust werkpaard nu ook volwaardig spa-resort mag noemen. Wat niet wegneemt dat de SUV de tijdsgeest tegen heeft. Het blijft dan ook een SUV voor de meerwaardezoekers met offroadambities, sleepbehoeftes of een kroostrijk gezin.
In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz GLS-Klasse
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!