Het concept
De driedeurs – en bij uitbreiding de Cabrio die ervan is afgeleid – blijft trouw aan het concept van de originele Mini, wat impliceert dat het koffervolume en de interieurruimte achterin niet echt tot de prioriteiten behoren. Hoewel dat gebrek aan ruimte achterin ontegensprekelijk bijdraagt tot de charme van de authentieke Mini, maakt dat wel dat we hem onmogelijk kunnen vergelijken met veelzijdige stadsauto’s, maar eerder met de nog compactere Fiat/Abarth 500. Natuurlijk omvat het gamma ook meer gezinsgerichte modellen met een verlengd platform (vijfdeursberline, Clubman en Countryman). Maar ook daar zit Mini tussen twee categorieën in... Voor deze Eerste Test van de gefacelifte Mini 2018 beperken we ons tot de driedeurs en de Cabrio, maar uiteraard ondergaat de vijfdeurs grosso modo dezelfde wijzigingen.
Wat er verandert
Voor 2018 ondergaat de Mini verschillende kleine updates, maar geen structurele veranderingen (onderstel, ophanging). Kenners zullen onmiddellijk de nieuwe koplampen opmerken. Hun ovale vorm blijft natuurlijk ongewijzigd, maar de interne lay-out evolueert door matrix- en ledverlichting. De richtingaanwijzers zijn voortaan ondergebracht in de ringvormige perifere dagrijlichten. Nog een detail dat niet onze aandacht ontsnapt: de achtergrond van de lichtblokken is zwart. De nieuwe Mini biedt tal van kleine attenties voor klanten die gevoelig zijn voor zuiver cosmetische accenten: zo kunnen de chroomranden rond de koplampen, het radiatorrooster en de achterlichten worden vervangen door glanzend zwarte exemplaren.
De leds in de achterlichten werden opgesteld in de vorm van een halve Union Jack, zodat beide kanten samen een volledige Britse vlag creëren. In deze Brexit-tijden lijkt die goedbedoelde nostalgie naar de kleuren van het Verenigd Koninkrijk op zijn zachtst gezegd gek, of weerspiegelt ze op zijn minst een voorliefde voor een Engelse auto die al lang niet meer Engels is. De Mini mag dan al gebouwd worden in Engeland, hij blijft een volledig Duits product wat het ontwerp en de kwaliteit betreft. Nog qua uiterlijke nieuwigheden kunnen we ten slotte nog wijzen op het verfijndere logo, dat in 2D eerder dan 3D wordt weergegeven, evenals op de drie nieuwe metaalkleuren: Emerald-grijs, Starlight-blauw en Solaris-geel.
De Mini staat bekend om zijn honger naar grote wielen. Nieuwe, tweekleurige spaakvelgen van 17 duim (Rail, Roulette en Propeller) mochten dus niet ontbreken. Het interieur kan schermen met een brede waaier aan afwerkingen en ledersoorten (Chester, moutbruin, enzovoort) met verscheidene kleuren, texturen en oppervlakteafwerkingen. Ook de mogelijkheden op het gebied van achtergrondverlichting, nog zo’n stokpaardje van de Mini, worden nog verder uitgebreid. En de veelheid aan functies en services inbegrepen in de multimediasystemen met aanraakscherm, zette Mini ertoe aan het multifunctionele stuurwiel opnieuw te ontwerpen.
Hoe hij rijdt
De basisbenzinemotor, een driecilinder van 1,5 liter met 75 of 102 pk, onderging de meest tastbare wijzigingen. Voor beide versies nam het koppel met 10 Nm toe, tot respectievelijk 160 en 190 Nm. Verder steeg in alle benzinemotoren de druk van de (directe) injectie van 200 naar 350 bar en werden de schoepen van de turbo sterker om de erg hoge temperaturen de baas te kunnen. Bij de diesels steeg de inspuitdruk tot 2.200 bar voor de driecilinders in de One D en Cooper D en zelfs tot 2.500 bar voor de viercilinder uit de SD.
Die laatste heeft bovendien als enige recht op de Aisin AW-automaat met acht verhoudingen en koppelomvormer. Net als bij de BMW X1 20i sDrive en 220i Active/Gran Tourer kunnen de benzineversies voortaan worden uitgerust met de uitstekende gerobotiseerde transmissie met dubbele koppeling en zeven verhoudingen (alsook de bijbehorende stop-start- en coastingfunctie) als alternatief voor de handgeschakelde zesbak.
We konden enkel de Cooper S met 192 pk aan de tand voelen. Die is weliswaar minder representatief voor de jongste aanpassingen dan de minder krachtige versies, maar rijdt wel leuker. In onze Hatch was deze motor gekoppeld aan de handgeschakelde zesbak, in onze Cabrio aan de nieuwe gerobotiseerde zevenbak. Die laatste moet het echter standaard stellen zonder schakelhendels aan het stuur, een vreemde keuze voor een model dat uitpakt met zijn ‘sportieve’ zeventraps-Steptronic. De programma’s Sport, Mid en Green die aan de Steptronic-bak zijn gekoppeld, zijn eveneens nieuw voor de Mini.
Budget & uitrusting
Met keuze uit vijf uitvoeringen (vier bij de Cabrio), vijf benzinemotoren (vier bij de Cabrio) en drie diesels (twee bij de Cabrio) biedt de Mini meer personaliseringsmogelijkheden dan elk ander model. Dat uit zich ook in zijn kleuren, in de keuze van de harmonieën tussen de verschillende tinten, in de uitstraling van zijn comfortuitrusting en in zijn themapakketten en -bekledingen (Salt, Pepper, Chili, John Cooper Works, Islington, Connected & Connected Plus Navigation, Mini Business, Business & Big Business Pack). Om de notie van personalisering nog te versterken heeft de constructeur het programma Mini Yours Customized in het leven geroepen, waarmee de klant bijvoorbeeld een naam of ander opschrift, handtekening, logo of pictogram kan aanleveren die vervolgens in 3D wordt gebeiteld op plaatjes die op de voorvleugels worden geplaatst, evenals boven het deksel van het handschoenkastje. Je kunt ook iets naar keuze laten graveren in de deurdrempels van (geborsteld of verdonkerd) aluminium om zo de zone met achtergrondverlichting te personaliseren, of de welkomstverlichting die op de grond wordt geprojecteerd, personaliseren. Klanten kunnen hun wensen ontwerpen en bestellen op www.yours-customised.mini.
Concurrenten
Met hun basismotoren zijn de Mini Hatch en Cabrio afgestemd op de prijzen van vergelijkbare versies van de Audi A1 en de DS 3, en positioneren ze zich logischerwijs iets hoger dan de Fiat 500. Die vier modellen zijn des te meer vergelijkbaar omdat ze allemaal over een driecilinder-turbobenzinemotor beschikken. De viercilinders nemen dan weer het voortouw in de krachtigere versies, zoals de Abarth 500 en de Alfa Romeo Mito, de A1 en de DS 3. De Mini Cabrio, die in tegenstelling tot de 500C en de DS 3 Cabrio volledig open kan, rechtvaardigt zijn al bij al beperkte meerprijs, zeker gezien de complexiteit van zijn kapsysteem, de vereenvoudigde toegang en de mogelijkheid om de koffer te vergroten (wanneer de kap dicht gesloten is).
Ons verdict
Net als de Fiat 500 en enkele andere auto’s behoort de Mini tot dat selecte clubje van kleine auto’s die zo tijdloos zijn dat elke restyling zich beperkt tot enkele nauwelijks merkbare accenten. En dat is in deze tijd van geprogrammeerde veroudering maar goed ook. Hoogstens bracht deze modeljaarwijziging hem de nauwkeurigheid van de jongste voorwieltrekkers van BMW, die leuker rijden dan de gewone achterwielaandrijvers van het merk...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!