Eerste test / Peugeot 308
Zijn naam mag dan niet veranderd zijn, toch hield hij verder niets van zijn voorganger over. De nieuwe Peugeot 308 wil dan ook maar één ding: de referentiekaders doorbreken.
Voortaan houden alle Peugeot-modellen hun benaming met drie cijfers eindigend op een 8. Dat is jammer, want de 308 verdiende het zeker om van naam te veranderen, zo hard breekt hij met de codes die door zijn voorganger werden gevolgd. Met zijn lengte van 4,25 meter en zijn hoogte van 1,46 meter is de nieuwe 308 2 centimeter korter en 4 centimeter lager dan zijn voorganger. Daardoor behoort hij tot de meest compacte modellen van zijn segment, maar niet noodzakelijk tot de minst ruime. Want hoewel we moeten toegeven dat de nieuweling minder vrijgevig is met ruimte achterin dan zijn voorganger (in alle drie de dimensies), biedt hij nog steeds voldoende plaats voor vier volwassenen, of bij gelegenheid zelfs vijf. En dat met bovendien een koffer die er met 40 liter op vooruit is gegaan, tot 420 liter (VDA-norm) onder het bagagescherm.
Onder zijn ernstige berlinekleedje verbergt de 308 een interieur dat, voorin althans, is vormgegeven zoals een echte designstudie, een stijlschets die onveranderd in 3D is omgezet. Dan volgt echter al snel de vraag omtrent de ergonomie, die vaak nogal lastig te rijmen valt met originaliteit. Dat is ook hier helaas nog altijd een beetje het geval, met net als in de 208 een stuur dat wat verstelafstand mist (vooral in de hoogte) en dat het zicht op de instrumenten wat belemmert. Het ideaal (elektrisch) bekrachtigde stuur bedient een voortrein met een verdomd hoog potentieel, terwijl het compromis comfort-koetswerkondersteuning absoluut nog steeds deel uitmaakt van de sterke punten van het model. Bij een normale rijstijl blijft het wegcontact een tikje stug, maar gelukkig is de schokdemping nog altijd comfortabel. Wanneer je hem opjaagt, verbaast de 308: je moet hem echt martelen om zijn grenzen te bereiken.
Alsof het niets is, verandert de Peugeot 308 volledig van register. Door de vermeende aandacht van zijn voorganger voor het gezin te laten vallen, werpt hij zich op als een middenklasser met temperament, doorspekt met een forse dosis rijplezier en een interieur dat kwaliteit uitademt. Dat moet volstaan om hem een zeker succes te garanderen.
U kunt de Eerste Test van de Peugeot 308 nalezen in AutoGids 884 van 18/9/2013.
In dit artikel : Peugeot, Peugeot 308
Tests
Onze tests
De concurrenten
Toyota Auris 5d 1.4 D-4D Executive II
Hyundai i30 5d 1.6 CRDi 115 Style Blue
Fiat Bravo 5d 1.6 Mjet 120 MTA Racing
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands