Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Porsche 911 Carrera 4

De nieuwe Porsche 911 Carrera 4 (S) neemt de bredere heupen van de Turbo over, en voor een groter rijgemak ook de vierwielaandrijving met actieve koppeling ervan.

De Carrera 4 "997 II" van 2008 neemt het systeem met actieve koppeling over dat werd geïntroduceerd in de jongste 911 Turbo. Dat bestaat uit een elektrisch gestuurde meerschijvenkoppeling die het compromis overstijgt dat werd opgelegd door het vorige, passieve systeem. Het nieuwe systeem kan in een fractie van een
seconde van compleet open (nul procent van het koppel doorgegeven) naar volledig dicht gaan (honderd procent). De sturing van de koppeling houdt rekening met tal van parameters (zoals de snelheid van de wielen, overlangse en dwarse versnellingen, giersnelheid en stuurhoek) om het gedrag van de auto te regelen: overstuur wordt gecorrigeerd door de koppeling te sluiten, onderstuur door ze te openen.

In de praktijk levert de overbrenging op de vier wielen een dubbele bijdrage. Niet alleen overstuurt de Carrera 4 eventueel minder door het koppel te verdelen over de vier wielen, hij onderstuurt ook minder, dankzij specifieke afstellingen, met name een grotere negatieve wielvlucht voor de voortrein. Daardoor hoeft de Carrera 4 veel minder een beroep te doen op zijn stabiliteitscontrole, vooral op slechte wegen. Maar naast neutraler werd de Carrera 4 ook efficiënter, dankzij zijn bredere achterbanden, maar vooral dankzij het achterdifferentieel met beperkte slip (vergrendeling van 22 procent bij het optrekken en van 27 procent bij het vertragen) dat als optie wordt aangeboden in de Carrera 2.

Nog meer dan zijn voorgangers is de nieuwe Carrera 4 een evenwichtiger en dus makkelijker te besturen 911, vooral op een slipperig wegdek. Kwaliteiten die met andere woorden uitstekend passen bij het GT-concept waarvan de Porsche 911 vandaag nog steeds de zuiverste belichaming is.

U kunt de gedetailleerde wegtest van de Porsche Carrera 4 (S) nalezen in AutoGids 751 van 6/8/2008.

In dit artikel : Porsche

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars