Eerste test / Porsche 911 Targa 4(S)
Nagenoeg van meet af aan heeft van de Porsche 911 een Targa-versie bestaan. Ook de 997 "bis"-generatie krijgt nu traditiegetrouw zijn Targa 4 en Targa 4S-uitvoering.
We trokken naar Italië voor de eerste kennismaking met de 997 "bis" Targa. De "bis" betekent dat het gaat om een evolutie van de 997, die een rechtstreekse benzine-injectie kreeg, een erg lichte koetswerkfacelift (met bijvoorbeeld leddagrijlichten in de voorbumper) en eventueel - als optie - de gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling PDK 7 in plaats van de verouderde Tiptronic S-automaat. Al die nieuwigheden zijn natuurlijk ook allemaal terug te vinden in de Targa-versie, die enkel wordt aangeboden met de vierwielaandrijving PTM (Porsche Traction Management).
Tegenover een vergelijkbare gesloten versie is de Targa 60 kilo zwaarder. Het eigene van de Targa is dus zijn glazen open dak, dat behandeld is om uv-stralen zoveel mogelijk te filteren en aangevuld is met een elektrisch zonnescherm voor wanneer de zon te hard schijnt. Het kan in zijn geheel elektrisch naar achteren schuiven, onder de achterruit. Zo komt in 7 seconden een open ruimte boven het interieur vrij van zo'n 0,5 vierkante meter. Een kleine windgeleider boven aan de voorruit beschermt de inzittenden dan tegen luchtstromingen, zelfs bij hoge snelheden.
Wanneer het dak onder de achterruit is opengeschoven, wordt het zicht naar achteren ernstig belemmerd, in die mate dat de achteruitkijkspiegel nutteloos wordt. Bovendien is het in die open configuratie niet mogelijk om de grote achterklep, nog zo'n specificiteit van deze bijzondere 911, te openen. Op voorwaarde dat je het dak eerst opnieuw sluit, kun je namelijk via een erg praktische achterklep toegang krijgen tot de ruimte achter de voorstoelen. Zo beschik je, als de noodzitjes zijn dichtgevouwen, over 230 liter extra bagageruimte, naast de 105 liter van de koffer voorin. Let wel: er is geen bagagescherm waarmee je de voorwerpen die achterin liggen, aan het zicht kunt onttrekken.
Deze zoveelste 911-variant leent zich meer dan ooit zowel tot een nonchalante rijstijl als tot een uiterst sportieve. Jammer genoeg draagt deze meervoudige persoonlijkheid een fors prijskaartje. Voor deze Targa-uitvoering mag je namelijk rekenen op een meerprijs van 8.470 euro boven op de basisprijs van een Carrera 4 of 4S Coupé...
U kunt de Eerste Test van de Porsche Targa 4(S) nalezen in AutoGids 756 van 15/10/2008.
In dit artikel : Porsche, Porsche 911
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands
Tweedehandswagens in de kijker
Beoordelingen
Laatste beoordelingen van eigenaars
-
Porsche 911 Cabriolet Carrera 2 (2011)
-
Algemene tevredenheid : 17/20
- Beoordeling eigenaar
- De 2 beoordelingen tonen
-
Porsche 911 Cabriolet Carrera 2 (2011)
-
Algemene tevredenheid : 17/20
- Beoordeling eigenaar
- De 2 beoordelingen tonen
-
Porsche 911 Carrera 4 S (2004)
-
Algemene tevredenheid : 17.81/20
- Beoordeling eigenaar
- De 42 beoordelingen tonen