Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Porsche 911

De 911, de Porsche bij uitstek, is een uniek concentraat van engineering dat zijn gelijke niet kent. Deze zevende generatie breekt niet met die traditie, maar brengt ze naar ongekende hoogten.

Prijs
NB

De 911 is echt het visitekaartje van Porsche, het model waaraan het merk zijn bekendheid grotendeels te danken heeft. Het is ook het model waarmee Zuffenhausen zich constant heruitgevonden heeft, vooral de jongste jaren: in tegenstelling tot zijn voorganger, de 997, die nauw was afgeleid van de 996, is de 991 voor 95 procent nieuw. Een van de prioriteiten was een drastische vermindering van het verbruik en dus de uitstoot. Daartoe hebben de ingenieurs hard gewerkt aan het gewicht en de stroomlijn, maar ook aan de aandrijfgehelen.

Van bij het starten bekent de Carrera S kleur: hij roffelt zoals hij dat nooit eerder deed. Tijdens het rijden behoudt de 911 het rijgemak dat hem altijd al kenmerkte, terwijl hij nog steeds even volgzaam is op wegdekvervormingen, waar zijn reacties nog geleidelijker werden. Het is echter pas wanneer het tempo wordt opgevoerd, dat de 911 zijn geheimen onthult en al zijn knowhow tentoonspreidt. Het onderstuurverschijnsel bij lage snelheid is alleen nog maar een slechte herinnering. Integendeel, nu duwt hij zijn neus bijna spontaan naar de binnenkant van de bocht, terwijl zijn nieuwe stuurinrichting, die van een uitstekende kwaliteit is, perfect informeert. Kortom, de 911 laat zich met een grote neutraliteit erg snel rijden, een kwaliteit die we niet van hem gewend waren.

De zevenversnellingsbak heeft dan weer alles van een Porsche-bak: hij schakelt snel en nauwkeurig en de mechanische vergrendeling sluit vergissingen uit. De manuele bak laat zich des te meer op prijs stellen omdat hij recht geeft op een echt mechanisch sperdifferentieel, terwijl de PDK het moet stellen met een elektronisch systeem. Een ander minpuntje met de PDK-bak is de Coasting- of freewheelfunctie, die fundamenteel antisportief is. Gelukkig kan die worden uitgeschakeld, via de stop-startschakelaar of door de sturing op Sport te zetten...

De Porsche 911 is uitgegroeid tot de meest homogene sportieveling van de markt, een titel die hij niet alleen dankt aan zijn erg hoge prestatieniveau, maar ook aan zijn ongeëvenaarde veelzijdigheid voor dagelijks gebruik. De zevende generatie, de '991', blijft trouw aan die traditie. Beter nog: hij sublimeert ze. Hij biedt namelijk niet alleen een groter comfort (ophanging, geluiddemping, uitrusting), maar werd ook efficiënter bij een sportieve rijstijl en tegelijk 'makkelijker'. Meer dan ooit blijft hij in onze ogen dé maatstaf, de referentie in zijn soort.

U kunt de Eerste Test van de Porsche 911 nalezen in AutoGids 838 van 7/12/2011.

In dit artikel : Porsche, Porsche 911

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker