Met de beperkingen van de vlootuitstoot (95 gr/km), opgelegd door Europa, in het achterhoofd is Peugeot zijn gamma in ijltempo aan het elektrificeren. Voor de kleinere modellen betekent dat de komst van puur elektrische modellen, voor de grotere de introductie van PHEV’s of plug-in hybrids.
Bij de 508 gaat het (voorlopig?) om de ‘gewone’ HYBRID met een totaalvermogen van 225 pk, als combinatie van de 180 pk sterke 1.6 PureTech viercilinder benzinemotor en een 80 kW/110 pk sterke elektromotor, die beide hun vermogen naar de voorwielen sturen. Dat gebeurt via een nieuwe versie van de EAT8 achttrapsautomaat, de e-EAT8, die speciaal voor de PHEV-modellen werd ontwikkeld. De klassieke koppelomvormer moest plaats ruimen voor een natte meerschijvenkoppeling waarlangs ook 60 Nm extra koppel wordt doorgegeven.
Aangepaste of bijkomende functies
De hoogspanningsbatterij (300V) is van het lithium-ion type en heeft een capaciteit van 11,8 kWh. Daarmee is het mogelijk om tot 40 km zuiver elektrisch te rijden (WLTP-cyclus). De topsnelheid in puur elektrische modus is beperkt tot 135 km/h, wil men harder dan springt de verbrandingsmotor bij.
De 508 en 508 SW HYBRID zijn ook voorzien van een nieuw elektronisch remsysteem met een remregeneratiefunctie (i-booster). Door de selectiehendel van de automaat even naar achter te klikken activeer je ook een zogenaamde Brake-functie, met een duidelijker geprononceerde ‘motorrem’.
Normaal gezien rijdt de HYBRID volledig elektrisch zo lang de opgeslagen batterij-energie het toelaat, maar een e-Save-functie laat toe het elektrisch rijden uit te stellen tot een later tijdstip. De batterij laden duurt 7 uur aan een klassiek stopcontact tot minder dan 2 uur via een Wallbox van 6,6 kW/32A.
In deze HYBRID kan je kiezen tussen verschillende rijmodi, van zero emission over hybrid tot sport. In de comfort-modus zorgt de gestuurde ophanging ook tegelijkertijd voor de meest comfortabele ophangingsstand.
De nu al beroemde (beruchte?) i-cockpit van Peugeot heeft altijd digitale meters op de hybride versies en kan dus gepersonaliseerd worden. In plaats van een toerenteller is het daarnaast de powermeter die opvalt en info geeft over de rijstijl en de specifieke rijgegevens.Via de connectiviteitsapp MyPeugeot kan je ook vanop afstand dingen starten/sturen of gegevens nakijken.
Valse trage
We konden met een prototype van zowel de berline als de break (SW genaamd) kennismaken op het CERAM-testcircuit benoorden Parijs, waar zeker de Franse constructeurs voortdurend bezig zijn met het finetunen van hun toekomstige modellen, maar waar we toch ook regelmatig gecamoufleerde wagens van heel wat buitenlandse merken rondjes zien draaien.
Wij rijden daarbij altijd op het grote handling-parcours (ook als we er de COTY- auto’s/auto van het jaar testen) omdat dat het dichtst aansluit bij een gevarieerde rit op de openbare weg. Ook nu konden we dus een hele groep nieuwe Peugeot-modellen op deze manier aan de tand voelen, te beginnen met deze 508.
Omwille van mijn fysionomie (bij BMW’s ergonomisch departement noemen ze mij al jaren een “zitdwerg”, ik heb dus een kort lijf en lange benen) ben ik geen goede vriend van die i-cockpit van Peugeot. We moeten het (te kleine) stuur haast in onze schoot leggen om het instrumentenbord te kunnen zien, voor ons rijdt het nooit ergonomisch comfortabel zo.
Onze testversies zijn een GT-Line en een GT (met exclusievere binnenaankleding), daarnaast kan je ook nog Allure of Allure Business als uitrustingsniveaus krijgen.
In de HYBRID heb je zowel in de berline als in de break hetzelfde plaatsaanbod als in de overige ‘gewone’ versies, de batterij en alle andere elektrische voorzieningen eisen geen bijkomende plaats op.
Op de weg ontpopt de HYBRID 508 zich grotendeels zoals we hem al kennen van de gewone benzineversies. Ondanks de aanwezigheid van de grote batterij blijft de wegligging heel plezierig en de wagen is in elektrische stand zo vrij van mechanische geluiden dat de rolgeluiden en een paar kraakjes en piepjes (prototypes!) nog sterker opvallen. Het gebrek aan veel rijtumult draagt er volgens ons zeker toe bij dat je met deze 508 HYBRID niet gaat scheuren maar eerder comfortabel gaat cruisen, waar ook zijn gestuurde ophanging zich zeer goed toe leent. De Brake-functie voor het recupereren van vertragingsenergie mocht van ons zeker nog wat meer uitgesproken zijn (een one-pedal auto is dit hoegenaamd niet) en de achterbank blijft nog altijd even hard om op te zitten.
Ons verdict
Kortom, na deze eerste, korte kenismaking lijkt deze auto heel goed mee te vallen om te doen waarvoor hij gemaakt is: vlot en comfortabel reizen en zo weinig mogelijk verbruiken als je hem niet te veel opjaagt. Met een WLTP-uitstootnorm van 49 gr/km CO2 kan hij zich ook in de toekomst nog inschrijven in de hoogste schuif van aftrekbaarheid en dat zal hem zeker geen windeieren leggen in de fleetmarkt. Voor het overige heeft hij vanzelfsprekend ook de typische kwaliteiten van de andere 508 modellen, die zich vooral situeren op het vlak van binnenruimte, rijplezier en comfort, en even goed de gebreken (de speciale ‘cockpit’, de harde achterbank, de ergonomie van sommige bedieningen, …). Alles zal natuurlijk ook afhangen van de vraagprijs, maar die is op dit ogenblik nog niet bekend.
In dit artikel : Peugeot, Peugeot 508
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!