Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review Audi Q6 e-Tron (2024)

Geschreven door Olivier Maloteaux op

De nieuwe Audi Q6 e-Tron bouwt op de hoogtechnologische PPP-architectuur waarop ook de elektrische Porsche Macan staat, maar Ingolstadt levert wel een heel andere SUV af. AutoGids doet de test.

77.550 €

Na jaren zonder grote nieuwigheden lijkt het erop dat ze bij Audi plots wakker zijn geschoten…

Koetswerk: design en afmetingen Audi Q6 e-Tron

Het is een lange en niet geheel pijnloze bevalling geworden, maar iets later dan oorspronkelijk gepland is hier nu toch Audi’s nieuwe middelgrote elektrische SUV: met zijn 4,77 meter past de Q6 e-Tron netjes tussen de 4,58 meter van de Q4 e-Tron en de 4,90 meter van de in Brussel gebouwde Q8 e-Tron. Technisch is hij echter verwant met de nieuwe Porsche Macan: ze bouwen op dezelfde PPP-architectuur.

Review 2024 Audi Q6 e-Tron quattro

De Q6 e-Tron krijgt de primeur, maar diezelfde PPE-basis zal de komende jaren gaan dienstdoen voor het gros van de elektrische Audi’s. En dat zijn er nogal wat, want als we Ingolstadt op zijn woord mogen geloven, zal het merk tegen 2027 elektrisch aanwezig zijn in alle marktsegmenten. Tegen het jaareinde volgt van deze Q6 e-Tron eveneens een Sportback-variant, met een schuiner aflopende daklijn. 

Interieur: infotainment Audi Q6 e-Tron

Uiterlijk blaast Audi’s nieuwste ons niet echt van onze sokken: de Q6 e-Tron oogt nogal braaf, om niet te zeggen dertien-in-een-dozijn. De cockpit verrast evenmin. Zoals we dat van Audi gewend zijn, is het geheel smaakvol aangekleed en degelijk afgewerkt - hoewel je onderaan op het dashboard en de deurbekleding toch ook wat harde en goedkope kunststof vindt..

Review 2024 Audi Q6 e-Tron quattro

De digitale interface is opgebouwd uit een personaliseerbaar instrumentendisplay van 11,9 duim, gecombineerd met een centraal aanraakscherm dat met een diameter van 14,5 duim fors uitgevallen is. Toch maakt het een beetje een overladen indruk, waardoor het ondanks alles niet altijd even makkelijk af te lezen is. Tegen meerprijs kun je de voorruit omtoveren in een XXL-head-updisplay (het equivalent van een scherm van 88 duim), dat naast de rijgegevens ook een heleboel elementen in augmented reality op de voorruit projecteert (denk aan navigatiepijlen), die dan boven de weg lijken te zweven. 

Review 2024 Audi Q6 e-Tron quattro

Dat de navigatie met Google Maps werkt, is voor Audi’s niks nieuws. Het systeem zoekt bij het uitstippelen van de route ook naar de best gelegen laadstations onderweg en zorgt er dan voor dat de batterij op optimale temperatuur is bij het inpluggen. Nieuw is dat nu ook de rest van het infotainmentsysteem op Android Automotive OS draait, waarmee je rechtstreeks third party-apps kunt downloaden op het scherm zonder je telefoon te hoeven connecteren. 

Interieur: koffer Audi Q6 e-Tron

Zoals het een goede gezins-SUV betaamt, heeft de Audi Q6 e-Tron aan ruimte geen gebrek. Achterin kunnen ook lang opgeschoten pubers moeiteloos hun benen kwijt, waarbij ze hun voeten onder de voorstoelen kunnen schuiven. De middelste plaats op de achterbank is weliswaar smaller dan de buitenste plekken, maar de rugleuning is er zeker niet buitensporig hard. De bank is wel niet verschuifbaar of verstelbaar: enkel de rug laat zich in drie ongelijke delen (40/20/40-verhouding) neerklappen.

Review 2024 Audi Q6 e-Tron quattro

De koffer is groot (met een laadvolume tusse de 526 en de 1.529 liter) en in- en uitladen gaat erg makkelijk dankzij een drempel die mooi in het verlengde van de vloer ligt. Onder die vloerplaat zit nog een groot opbergvak, voor bijvoorbeeld laadkabels. Voor de 64 liter grote ‘frunk’ in de neus doet Audi je echter schaamteloos bijbetalen.

Motoren: versies Audi Q6 e-Tron

De Q6 e-Tron wordt gelanceerd in drie varianten: als e-Tron Performance (enkelvoudige motor achterin van 306 pk), als e-Tron Quattro (twee motoren, samen 388 pk) en als SQ6 (idem, maar gecumuleerd 490 pk sterk). Alle drie hebben ze dezelfde batterij van 100 kWh (bruto). Op termijn komt er ook nog een instapversie met ‘kleine’ batterij van 83 kWh. 

Laden en rijbereik Audi Q6 e-Tron

De cellen werken altijd op een spanning van 800 volt, waardoor Audi fijnere kabels kon gebruiken en de auto sneller kan laden. De Q6 e-Tron kan op gelijkstroom pieken aan tot 270 kW, zodat je aan een supersnelle DC-lader 70 procent rijbereik (van 10 naar 80 procent batterijstatus) kunt recupereren in 21 minuten. Is die snellader minder krachtig (400 volt), dan kan de Q6 zijn batterijpack virtueel splitsen in twee helften van ieder 400 volt, die dan parallel aan elkaar met maximaal 135 kW kunnen worden opgeladen.

Review Audi Q6 e-Tron SUV

Op wisselstroom houdt de Q6 e-Tron het op 11 kW. Aan een driefasig laadstation moet je daarmee rekenen op ongeveer 10 uur voor een complete laadbeurt. Het grootste rijbereik vind je bij de lichtste Q6 e-Tron: de Performance haalt volgens de WLTP-cyclus 637 kilometer op een volle lading, al blijven de Quattro en de SQ6 met respectievelijk 621 en 595 kilometer niet ver achter. In de praktijk is het allemaal wat minder: ons testgemiddelde met de Quattro van 23,6 kWh/100 km betekent dat de batterij na een goede 400 kilometer al leeg is.

Rijgedrag en comfort Audi Q6 e-Tron

Voor deze test konden we rijden met de twee vierwielaangedreven versies: de Quattro en de SQ6. De eerste is in de praktijk al bloedsnel; de tweede komt nog flitsender, maar ook brutaler voor de dag. Alle testauto’s waren voorzien van de optionele luchtvering, maar zelfs die voelt toch altijd een tikkeltje stug aan – ook in de Comfort-stand. In bochten wordt het koetswerk stevig in het gareel gehouden, zodat deze potige SUV zijn obesitas (deze varianten wegen maar liefst 2,4 ton) keurig onder de mat weet te vegen.

Het variabele stuur, waarvan de overbrengingsverhouding afhangt van de stuurhoek, draagt bij tot de levendigheid in scherpe bochten, maar naar het onberispelijke stuurgevoel van een Macan zoek je hier vergeefs. De Porsche staat dan ook nog iets snediger afgesteld én plukt de vruchten van een meesturende achteras. Al bij al rijdt de Q6 e-Tron zoals een typische Audi: efficiënt, maar niet speels.

Review Audi Q6 e-Tron SUV

Op grote wegen stellen we vooral de erg doorgedreven geluiddemping op prijs, die nog verbetert als je de akoestisch gelaagde voorste ruiten hebt aangevinkt. Anders dan de Porsche Macan kun je de mate van energierecuperatie instellen in verschillende niveaus, gaande van freewheelen (om zo lang mogelijk uit te rollen) tot een volwaardige one pedal-stand, waarmee je de auto tot stilstand kunt brengen gewoon door je voet van het gas te halen.

Of je kiest voor de Auto-modus en laat de elektronica zelf beslissen wanneer wat meer motorrem gepast is (bij het naderen van een rotonde of een voorligger bijvoorbeeld). Uiteraard zit de Q6 e-Tron ook weer propvol elektronische rijhulpsystemen en parkeerassistenten. Opvallend is wel dat hij bedankt voor de cameraspiegels van de Q8 e-Tron. Niet dat we die zullen missen, eerder integendeel.

Prijzen Audi Q6 e-Tron

In afwachting van de versie met kleine batterij beginnen de prijzen bij 69.900 euro voor de Q6 e-Tron Performance met achterwielaandrijving en lopen ze op tot 96.150 euro voor de SQ6. De Quattro zit daartussenin: met zijn 75.900 euro kost hij ook 20.000 euro minder dan een Porsche Macan 4, die – op zijn snediger onderstel na – technisch volstrekt identiek is. 

OVERZICHT Alle versies van de Audi Q6 e-Tron en hun prijzen

Verdict Audi Q6 e-Tron

Neen, de grote revolutie in het segment van de elektrische gezins-SUV’s is deze Audi Q6 e-Tron niet geworden. Maar hij heeft wel voldoende persoonlijkheid, en typische Audi-kwaliteiten als een doorgedreven technologie, een stijlvol voorkomen en een weggedrag als op rails. En dat maakt er toch een te duchten concurrent van in dit segment.

Temeer omdat Duitse premiumrivalen als de Mercedes EQE SUV en Porsche Macan bij een vergelijkbaar vermogen merkbaar duurder zijn, terwijl het bij BMW dan weer wachten is op de vervanger van de huidige iX3. Dat creëert opportuniteiten.

Verwante testen

In dit artikel : Audi, Audi Q6

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker