Grosso modo kun je de recente Renaults in twee families opdelen. Enerzijds zijn er de elektrische modellen, die ronkende historische namen als Megane en Scenic recycleren. En daarnaast heb je hybride benzinemodellen, die vaak een nieuwe nomenclatuur dragen. Zoals deze Symbioz, een full hybrid cross-over die zich qua formaat tussen de Captur en Austral positioneert.
Officieel heet het dat deze Renault Symbioz de klanten van de oude Clio Grandtour en Mégane Grandtour moet opvangen, maar in de praktijk lijkt hij toch vooral de opvolger van de oude Scénic met verbrandingsmotor. En dus een alternatief voor de voortaan elektrische Renault Scenic E-Tech. Feit is wel dat de marketingafdeling het zichzelf niet gemakkelijk heeft gemaakt door qua naamgeving de band met vroeger door te knippen…
Koetswerk: design Renault Symbioz
Anders dan de elektrische Scenic, die op het specifieke CMF-EV-platform gebouwd is, rust de Symbioz op een verlengde variant van het CMF-B-architectuur (de basis van onder meer de Captur). Stilistisch grijpt hij terug naar de elementen die het gezicht van het nieuwe Renault bepalen, zoals de 3D-structuren voor het radiatorrooster of de dagrijlichten.
De opvallend vormgegeven negentienduimvelgen van onze testversie (de basisversie Techno doet het met een maatje minder) vullen de wielkasten perfect, terwijl de oplopende glaspartij het profiel een dynamische toets verleent. Achteraan moeten de horizontale lichtblokken de breedte van de auto visueel versterken, om hem zo een krachtigere pose te geven.
Koetswerk: afmetingen en koffer Renault Symbioz
Met zijn 4,41, 1,79 en 1,58 meter is de Renault Symbioz respectievelijk 7 centimeter minder lang en breed dan de huidige Scenic, maar wel ongeveer even hoog. Toch vertoont hij een heel ander profiel, want terwijl bij de elektrische Scenic de wielen maar liefst 2.875 millimeter uit elkaar staan, bedraagt de wielbasis van de Symbioz ‘maar’ 2,64 meter.
Dat blijkt echter in de praktijk nog altijd genoeg voor een comfortabele binnenruimte voor vier inzittenden, terwijl de kofferinhoud varieert van 492 tot 624 liter, afhankelijk van de stand van de over 16 centimeter verschuifbare achterbank. De laadvloer is bovendien helemaal vlak.
Interieur: infotainment Renault Symbioz
Nagenoeg perfect gezeten achter het stuur van de nieuwe Renault Symbioz kijk je uit op een dashboard waarin de schermen een hoofdrol opeisen, zonder dat het storend wordt. Het eerste staat recht voor je neus: het heeft een diagonaal van 10,3 duim en bundelt alle nuttige rijinformatie.
Dat op de middenconsole is 10,4 duim groot en biedt onderdak aan het OpenR Link-multimediasysteem. Dat werkt op Android Automotive, en beschikt daardoor over geïntegreerde Google-functies net als enkele specifieke Renault-apps.
Rijgedrag Renault Symbioz
Het weggedrag van deze Symbioz is perfect aangepast aan zijn gezinsroeping. Naar goede Renault-traditie is het onderstel piekfijn afgesteld, met een verzorgd rijcomfort als gevolg – we moeten daar wel meteen bij vertellen dat de wegen tijdens deze kennismaking er ook beter bijlagen dan de Belgische.
De Symbioz is er enkel als Full Hybrid, met het bekende aandrijfgeheel bestaande uit een atmosferische 1.6-viercilinder en twee elektromotor, samen goed voor 145 pk. Ook hier valt de sturing van dat geheel al eens op een foutje te betrappen, al zijn we dan heel streng aan het oordelen. Door de band genomen verlopen de wissels tussen krachtbronnen dus vlot en onopgemerkt.
De Sport-rijmodus brengt daarentegen weinig bij, buiten een andere lay-out voor de schermen, een zwaarder aanvoelend stuur en een iets kwiekere gasrepons. Maar écht sneller maakt die de Symbioz niet, zodat de Comfort-modus uiteindelijk de voorkeur geniet.
De Symbioz beschikt daarnaast over 29 rijhulpsystemen, waaronder een fileassistent (niveau 2 qua autonoom rijden), verkeersbordherkenning, een automatische noodremfunctie bij het achteruitrijden en een zogenoemde Safety Coach, die tips op maat verschaft voor een meer verantwoorde rijstijl. Al te opdringerige assistenten kan je makkelijk de mond snoeren via de My Safety Switch-sneltoets. Oef…
Prijs Renault Symbioz
Als optie biedt Renault een Harman Kardon-hifisysteem aan met negen luidsprekers. Eveneens tegen meerprijs verkrijgbaar is het Solarbay-panoramadak, dat we eerder al zagen in de Scenic en Rafale en waarvan de transparantie elektrisch kan worden aangepast (wat een zonnescherm overbodig maakt).
- Renault Symbioz E-Tech Full Hybrid 145 "Techno": 33.750 euro
- Renault Symbioz E-Tech Full Hybrid 145 "Esprit Alpine": 32.000 euro
- Renault Symbioz E-Tech Full Hybrid 145 "Iconic": 36.000 euro
Verdict Renault Symbioz
Laten we een kat een kat noemen: de Renault Symbioz is de Scenic-tegenhanger met verbrandingsmotor. Een comfortabele, technologisch geavanceerde en vrij zuinige cross-over, die het qua afmetingen en gewicht allemaal redelijk houdt.
Een slimme auto dus, die echter wel zijn naamsbekendheid nog volledig op te bouwen heeft, en die bovendien verloren dreigt te lopen in het overaanbod aan compacte SUV’s binnen het Renault-gamma.
Verwante testen
28-06-2024
25
06-06-2024
Eerste tests
Review Renault Captur (facelift 2024) - de Full Hybrid getest
De Renault Captur krijgt een facelift die geïnspireerd is door de nieuwe Scenic. AutoGids doet de test met de...
9
03-06-2024
Eerste tests
Review Renault Rafale E-Tech (2024) - de Full Hybrid getest
De Renault Espace is er nu ook als Rafale. AutoGids doet de test.
7
In dit artikel : Renault, Renault Symbioz
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!