Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Seat Leon Cupra

In het Oude Testament vermoordde de onfortuinlijke Kaïn zijn tweelingbroer Abel. De nieuwe Seat Leon Cupra zou wel eens net hetzelfde kunnen gaan doen, maar dan met de VW Golf GTI.

Prijs
NB

De Leon Cupra, die 31.170 euro kost, wordt aangedreven door dezelfde 2.0 TSI met dubbele injectie (direct zowel als indirect) als de Golf GTI, maar met 265 pk (of optioneel zelfs 280 pk) ligt zijn vermogen eerder in de buurt van de 300 pk van de Golf R (37.650 euro) dan van de 220 pk van de GTI (31.790 euro). Bovendien krijg je op de Leon Cupra standaard het actieve sperdifferentieel van ZF, dat VW enkel levert op de 230 pk sterke Performance-versie van de GTI (32.850 euro), en de actieve schokdemping DCC, die bij Volkswagen een optie is op beide GTI's en zelfs op de R. En dat is nog niet alles, want de Cupra is verder standaard uitgerust met ledkoplampen en een navigatiesysteem, allemaal uitrusting waarvoor je in voornoemde Volkswagens moet bijbetalen. Daar kunnen de Golfs alleen hun standaard actieve snelheidsregelaar met afstandsbewaring tegenover zetten, die in de Seat een optie is van een erg redelijke 560 euro.

We konden in de omgeving van Martorell (Seats thuisbasis) in de Spaanse regio Catalonië testrijden met zowel een 280 pk-versie met DSG als een 265 pk-variant met manuele zesversnellingsbak. De DSG-bak schakelt bliksemsnel en vloeiend (maar vertoont wel wat bruuske schokken bij het wegrijden - een fenomeen dat overigens ook de Golf GTI treft), met bij vol gas af en toe een toffe plof in de uitlaat bij het opschakelen. Maar de manuele bak is eveneens een plezier, want die schakelt licht, erg snel en met veel gevoel. De koppeling biedt evenmin een reden om voor de DSG te kiezen. Het sperdifferentieel kan niet verhinderen dat de 350 bruisende newtonmeters van de 2.0 TSI af en toe de voorwielen overmannen, maar spinnende wielen worden door een zeer efficiënte trekkrachtcontrole snel en vrij discreet weer tot de orde geroepen.

Voor minder geld dan een VW Golf GTI krijg je met de Seat Leon Cupra meer vermogen, meer essentiële standaarduitrusting (met name het sperdifferentieel en de actieve schokdemping) en een koetswerk met een meer aansprekend design. Profiteer er snel van, voor ze bij het moederhuis in Wolfsburg doorhebben wat er aan de hand is en Seat wordt gestraft voor zijn broedermoord...

U kunt de Eerste Test van de Seat Leon Cupra nalezen in AutoGids 897 van 19/3/2014.

In dit artikel : Seat, Seat Leon

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars