Eerste test / Skoda Superb
Hoewel het segment van de grote reisberlines vooral het speelterrein van de Duitse luxemerken is, blijft Skoda met de Superb proberen om een graantje mee te pikken.
Deze Superb, de geestelijke nazaat van een prestigieuze vooroorlogse modellenreeks, ziet er goed uit. Een beetje als een klassieke limousine op zijn Duits, boordevol gadgets en vooral, voor een scherpe prijs. Voor zijn wielbasis van 2,76 meter hoeft hij zich niet te schamen, hoewel dat iets minder goed is dan vroeger. Ondanks de iets gekrompen wielbasis is de Superb binnenin uitzonderlijk ruim: binnen 4,83 meter nog beter doen lijkt ons moeilijk. Vijf fors opgeschoten volwassenen passen er probleemloos in, en de achterste inzittenden kunnen zelfs hun benen strekken. Hun bagage of andere kleinoden kunnen ze kwijt in de enorm diepe koffer.
Maar het geniale aan de Superb is de achterklep, die Twindoor werd genoemd en de voordelen van een grote achterklep combineert met die van een klassiek kofferdeksel. Gewoon op een knop duwen, en niet alleen het kofferdeksel, maar de hele klep zwaait open. De Superb bulkt overigens van de nieuwigheden en de gadgets allerhande. Zoals de adaptieve bixenonkoplampen, het Park Assist of de paraplu die in de achterdeur verwerkt is. Om maar te zeggen dat de Superb erg rijkelijk is uitgerust.
Skoda laat de keuze uit drie benzinemotoren en evenveel zelfontbranders, allemaal voorzien van een partikelfilter. Sommige modellen kunnen uitgerust worden met de gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling (DSG) of vierwielaandrijving. De handgeschakelde 2.0 TDI 170 blijkt een goede keuze. Hij is niet alleen volgzamer dan zijn voorganger met pompinjectoren, maar met zijn common rail eveneens discreter. De Superb stuurt direct en vrij zacht en zijn bak schakelt nauwkeurig, met perfecte geleidingen. Er valt hem eigenlijk weinig te verwijten, behalve een ophanging die een beetje hard aanvoelt en de wielen soms vrij luidruchtig laat opspringen.
De nieuwe Superb staat in september in de showrooms, op de vierwielaangedreven versies en de V6 na. Later volgt ook nog een Greenline-variant, met onder meer een langere versnellingsbakspreiding en smallere banden, die minder moet verbruiken. In afwachting staat nu al vast dat u binnen de categorie van de reisberlines nergens meer auto voor uw geld krijgt dan met deze grote Skoda.
U kunt de volledige test nalezen in AutoGids 747 van 11 juni 2008.
In dit artikel : Skoda
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands
Tweedehandswagens in de kijker
Beoordelingen
Laatste beoordelingen van eigenaars
-
Skoda Octavia 2.0 CRTDI GreenTec 110kW Style (2020)
-
Algemene tevredenheid : 6/20
- Beoordeling eigenaar
- De 0 beoordelingen tonen
-
Skoda Yeti 1.4 TSI 92kW DSG7 Ambition Outdoor (2017)
-
Algemene tevredenheid : 16.13/20
- Beoordeling eigenaar
- De 38 beoordelingen tonen
-
Skoda Fabia Combi 1.2 60 Active (2007)
-
Algemene tevredenheid : 14.52/20
- Beoordeling eigenaar
- De 29 beoordelingen tonen