Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Volkswagen e-Golf

De langverwachte Volkswagen e-Golf, die in het najaar van 2013 zijn statische wereldpremière vierde op het salon van Frankfurt, staat vanaf juni 2014 in onze showrooms. De vraag die op ieders lippen brandt: zal hij voldoen aan de verwachtingen?

Prijs
NB

Naast de zuiver elektrische auto's (lees: die ook als dusdanig ontworpen zijn), met heel recent nog de veelbelovende BMW i3 en Tesla Model S, besluiten steeds meer (massa)constructeurs om ook een elektrische versie van bestaande modellen uit te brengen. De Volkswagen e-Golf lijkt een schoolvoorbeeld van die tweede categorie. Bovendien maakt Volkswagen zich sterk dat zijn e-Golf amper concessies vergt ten opzichte van de versies met verbrandingsmotor. Achter in de e-Golf is inderdaad geen sprake van een op termijn onaangename zithouding met de kin op de knieën, want de batterijen werden zodanig in de bodem verwerkt dat de ruimte voor de voeten onaangetast bleef. De e-Golf moet wel iets inboeten aan kofferruimte, maar het verlies bleef beperkt tot 37 liter.

Het interieur van de e-Golf verschilt visueel amper van dat van zijn klassiekere broers. Hij wordt aangedreven door een synchrone elektromotor met een piekvermogen van 85 kW of 115 pk, maar vooral een maximumkoppel van 270 Nm, dat - zoals bij elke elektrische auto - van bij de eerste meters beschikbaar is. Tijd voor een korte testrit in het Berlijnse stadsverkeer. Door de afwezigheid van motorlawaai wordt de geluiddemping met het oog op het rijcomfort een van de grote uitdagingen voor de elektromobiliteit. En op het eerste gehoor lijkt de VW e-Golf het op dat vlak nog beter voor mekaar te hebben dan recente kleppers als van meet af aan als elektrische auto ontworpen modellen. De keuzemogelijkheid uit vijf standen voor de remenergierecuperatie (D, D1, D2, D3 en B) viel alvast in de smaak. Een aangenaam alternatief voor mensen die zich storen aan de onveranderlijk zware motorrem in andere elektrische auto's.

Dat een basisprijs van (vermoedelijk) om en bij de 35.000 euro “betaalbaar” is, laten we voorlopig nog even voor rekening van Volkswagen, maar als onze overheid nu eens structurele maatregelen zou treffen om die investering te lenigen, zullen de Golf-rijders die zich nooit ver van de kerktoren wagen, misschien wel massaal overstag gaan. Want de e-Golf ziet eruit als een Golf, straalt dezelfde kwaliteit uit en rijdt even fijn als... de allerbeste elektrowagens. Een iets hardere ophanging moet je wel voor lief nemen.

U kunt de Eerste Test van de Volkswagen e-Golf nalezen in AutoGids 899 van 16/4/2014.

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Golf

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker