Eerste test / Volkswagen Golf 2.0 TDI 150 DSG
Wie het niet erg vindt om in een anonieme auto rond te rijden, vindt in de VW Golf 2.0 TDI met 150 pk een erg competente kilometervreter, zeker in combinatie met de bekende DSG6- versnellingsbak
Hoewel het aandeel benzineversies in de verkoop cijfers van de VW Golf fors is toegenomen (ongeveer 35 procent nu, tegenover minder dan 20 procent nog niet zo lang geleden), blijft het merendeel van de klanten opteren voor een diesel, met op kop de 1.6 TDI. De 2.0 TDI is duurder en wordt fiscaal zwaarder afgestraft, maar staat toch in het aanbod om te voldoen aan de wensen van een cliënteel dat steeds veeleisender lijkt.
De cijfers spreken op dat vlak voor zich: tegenwoordig wordt zowat de helft van de VW’s Golf verkocht in het duurste uitrustingsniveau Highline, tegenover slechts 15 procent vroeger, terwijl de vraag naar versies met een DSGautomaat is toegenomen tot 20 procent (alle motoren samengeteld), tegenover minder dan 10 procent vroeger. Daarom geeft Volkswagen deze ‘superieure’ motoren een voorkeursbehandeling, waarbij de ophangingsarchitectuur mee evolueerde met het vermogen. Heel wat redenen dus om een Wegtest te verantwoorden.
In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Golf
Tests
Onze tests
De concurrenten
Audi A3 Sportback 2.0 TDi 135kW Ambiente
Volvo V40 Cross Country D2 Geartronic Cross Country Luxury Ed.
KIA Pro_cee'd Sense 1.6 CRDi 136 DCT ISG EcoDynamics
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands