Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Volkswagen Passat

Veertig jaar lang al is de Volkswagen Passat een boegbeeld in zijn segment, maar zelfs hij voelt vandaag de druk van de prestigemerken. Hij riposteert door hen op eigen terrein aan te vallen.

Dat de huidige Passat, volgens Volkswagen zelf de achtste generatie, helemaal nieuw is, blijkt op het eerste gezicht niet uit de uiterlijke vormen. Hij bekeert zich nu tot de MQB-techniek (modularer Querbaukasten), wat de binnenafmetingen positief beïnvloedt zonder dat de buitenafmetingen toenemen. Voor een eerste kennismaking konden we drie Passats rijden op landwegen in Sardinië. De eerste was een 2.0 TDI van 150 pk, in combinatie met een DSG. Deze vertrouwde motor doet het in de nieuwe Passat even goed als in de andere VW-producten, maar zou volgens Volkswagen een stuk minder verbruiken dan voorheen.

De 1.4 TSI met 150 pk die we daarna reden, toonde zich dapper genoeg om deze grote auto zonder problemen vlot voort te bewegen, hoewel de DSG7 aarzelingen vertoonde en wat schokjes produceerde bij het schakelen - dingen die we eerder al ervoeren bij andere VW-producten uitgerust met deze gerobotiseerde bak met dubbele droge koppeling. De 240 pk sterke tweeliter met dubbele drukvulling tot slot is niet enkel stiller dan zijn soortgenoten, maar maakt met zijn vermogen en koppel van de Passat een echte langeafstandsloper die moeiteloos elke hindernis neemt en nooit buiten adem raakt. Kortom, met deze motor is de Passat een reisberline par excellence, zij het meer gebouwd voor de snelwegen en de snelle Landstrassen dan voor bochtige achterafwegeltjes - daarvoor is deze Passat iets te groot en te log.

Uiterlijk zijn de veranderingen redelijk onopvallend, maar de VW Passat is wel degelijk een heel nieuwe auto op een nieuw platform, met een aanbod aan motoren en technologieën dat ongezien is bij VW. Binnen ongewijzigde buitenafmetingen werd hij bovendien nog ruimer en comfortabeler, wat ons bij de hamvraag brengt: waarom evenveel of meer betalen voor een kleinere premiumconcurrent? Omdat op de auto een VW-logo prijkt? Een vraag die zich ook in de fleetmarkt veelvuldig zal stellen. In Wolfsburg kijken ze met spanning toe...

U kunt de Eerste Test van de Volkswagen Passat nalezen in AutoGids 914 van 12/11/2014.

In dit artikel : Volkswagen

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars