Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Bentley Continental GT V8 S

Het is maar één letter, die S achter de naam van de Bentley Continental GT V8. Maar in de praktijk kunnen we spreken van een wereld van verschil, zowel voor de coupé als voor de cabrio.

Prijs
NB

Na de W12, de radicale Speed en de 'basisversie' V8, die allemaal verkrijgbaar zijn als coupé en als cabrio, is er nu de V8... S. Dat is geen echte sportieveling, want de Continental GT kampt nog steeds met een zekere gewichtshandicap die het hem onmogelijk maakt om de ballerina uit te hangen. De S geeft hem daarentegen wel extra karakter, zelfs al lijken de aanpassingen in de eerste plaats oppervlakkig. Zo werd de afstelling van de motor lichtjes aangepast, zodat die 21 pk wint (nu 528 pk), evenals een handvol newtonmeters. Op het gevoel is het echter moeilijk, of zelfs onmogelijk, om het verschil te maken met de basis-V8.

Toch hoef je gewoon even met de V8 S te rijden om te voelen dat er iets veranderd is. De minder logge voortrein, het levendigere stuur - dat rond de rechtuitstand zelfs iets té levendig aanvoelt - het grotere gemak om bochten aan te snijden, het dynamische karakter en de 'indruk' van lichtvoetigheid: dat alles is nieuw. Ja, de auto lijkt homogener, coherenter, meer op zijn gemak op zijn twintigduimgympies. De auto is nog steeds even comfortabel bij een rustige rijstijl, maar is voortaan ook meer geschikt om je zinnen te prikkelen wanneer je plots zou verlangen naar een portie stuurplezier. Dat klinkt vandaag als een zondige gedachte, maar de verleiding is daarom niet verdwenen.

Je hebt een kennersoog nodig om een V8 te onderscheiden van een V8 S. Aanwijzingen zijn bijvoorbeeld het zwarte radiatorrooster met verchroomd biesje, de discrete zijschorten, de diffusor achteraan of de specifieke twintigduimvelgen. Details dus, die echter een temperament verbergen dat veel meer veranderde dan de lichte vermogensstijging laat vermoeden. De S vult het gat tussen de V8 en de W12 en doet dat met brio. In die mate dat de meerprijs van 15.000 euro in vergelijking met de basisversie geen onoverkomelijk obstakel zou mogen vormen. Alles is relatief...

U kunt de Eerste Test van de Bentley Continental GT V8 S nalezen in AutoGids 899 van 16/4/2014.

In dit artikel : Bentley, Bentley Continental GT

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars