Begin april konden we u de eerste officiële foto's tonen van BMW's kleinste, de 1-Reeks.
Intussen mochten we er ook al op de weg mee kennismaken, wat in het geval van een BMW
toch nog steeds het belangrijkste beoordelingscriterium blijft.We kunnen u van bij het begin al verzekeren dat de nieuweling de BMW-enthousiastelingen niet zal teleurstellen. Ook al is dit een BMW in zakformaat, namelijk dat van het in marktaandeel gekrompen, maar toch nog erg populaire C-segment. Gezien het toch wel forsere prijskaartje
(vanaf 19.950 euro) betekent dit dat hij een rechtstreekse concurrent wordt voor de recente Audi A3 en de nieuwe Mercedes A-Klasse (zie pagina 16 in dit
nummer), wat niet wil zeggen dat hij geen klanten kan aantrekken die anders een wat beter uitgeruste en gemotoriseerde Ford Focus, Opel Astra, Peugeot 307, Renault Mégane of VW Golf zouden kopen. In eerste instantie komt de BMW 1 er als vijfdeurs-hatchback, maar het is praktisch zeker dat later ook nog een driedeurs volgt en, eventueel onder de benaming 2-
Reeks, een coupé en een cabrio.Wat de
vijfdeurs betreft, heeft BMW-designchef Chris Bangle zijn kenmerkende stijl duidelijk weten te integreren in een kleiner en qua verhoudingen binnenruimte-buitenafmetingen toch wat functioneler concept.
Niettemin blijven de typische BMWdesignelementen
aanwezig, zoals de Hofmeisterknick(de typische manier
waarop de achterruit als het ware een stuk
uit de C-stijl hapt, trouwens overgenomen door de nieuwe Astra), maar worden ze gecombineerd met de
ontwerptaal van de controversiële Bangle, wat zich onder meer uit in de vorm van de koplampen en de holle-
bolle flanken.
In dit artikel : BMW, BMW 1 Reeks
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!