Natuurlijk is de huidige "Dreier" nog te jong om nu al de fakkel door te geven aan een volledig nieuw model. Hij beperkt zich dan ook tot een lichte opfrisbeurt alvorens hij aan zijn vierde winter begint. Die omvat een opwaardering van het interieur en een volledige update van de uitrusting, terwijl nu ook de basisdiesels verkrijgbaar zijn met een automaat, de beschikbaarheid van de xDrive-aandrijving werd uitgebreid naar de 320d en het motorrendement van de 330d werd geoptimaliseerd. Genoeg stof voor een uitgebreide test dus.
Rijgedrag: 318d A : 148/200 - 320xd A: 152/200 - 330d: 184/200
Deze wegtest van de gefacelifte 3-Reeks verenigt alle nieuwigheden in het dieselgamma. Allereerst is er de 330d, die volledig onder handen werd genomen met het oog op de Euro 6-uitstootnorm van 2014 (BluePerformance). Naast een beter rendement introduceren de viercilinders 318d en 320d respectievelijk een zestrapsautomaat en een xDrive- overbrenging.
Veiligheid: 318d A: 152/200 - 320xd A: 160/200 - 330d: 152/200
De rationele sturing van de randorganen, die deel uitmaakt van het Efficient Dynamics- programma, omvat recuperatie van de remenergie. Een speciale generator benut dus de kinetische energie die vrijkomt tijdens het vertragen. De grote nieuwigheid is de combinatie van de gestuurde vierwielaandrijving xDrive met de tweeliter-diesel (320xd).
Comfort: 318d A : 144/200 - 320xd A & 330d : 148/200
De ophanging is sowieso al vrij stug, en de sportophanging is dan ook te veel van het goede. De optionele sportstoelen bieden een ideale steun. De bedieningen om de standaardstoelen te regelen, stellen teleur. De automaat maakt de viercilinders iets lawaaieriger. De zescilinder heeft niet meer zijn holle klank.
Functionaliteit: 318d A: 140/200 - 320xd A Touring: 144/200 - 330d: 140/200
De motorkap werd verhoogd, en de welving kreeg schelpachtige nerven. Die wijziging maakt de voorpartij nog wat agressiever. Nochtans moet ze de klap bij een aanrijding met een voetganger verzachten. Verder hebben de typische BMW-buitenspiegels plaatsgemaakt voor Mickey Mouseoren. De luchtinlaten vooraan en de roodachtige richtingaanwijzers achteraan zijn ook nieuw.
Budget: 318d A : 152/200 - 320xd A : 144/200 - 330d: 160/200
In combinatie met een automaat moeten de viercilinders hun schakelindicator opgeven, net als het stop-startsysteem, dat nochtans interessant is om het verbruik in de stad te drukken. Dat lijdt onder de werking van de koppelomvormer en, in de 320xd A, onder de xDrive- aandrijving, die allebei energie opslorpen. De uitrusting werd bijgewerkt, met name de bediening van het iDrive-systeem.
Besluit: 318d A : 736/1000 - 320xd A Touring : 748/1000 - 330d: 784/1000
Kleinere motoren de verfijning van hun grotere broers geven, bijvoorbeeld door ze te koppelen aan dezelfde automaat, ook dat is downsizing. Dat gebeurde met de 318d A, die net als de 320d A de sensaties van een grote verschaft. Verder betekent het dat je die "kleine" motoren combineert met complexe aandrijvingssystemen die tot dusver waren voorbehouden aan motoren met zes cilinders en meer. De 320xd A Touring laat zien dat een vierwielaandrijver geen grote cilinderinhoud meer nodig heeft om erg capabel uit de hoek te komen. Aan het andere eind van het gamma ten slotte moet een motorbouwer als BMW bewijzen dat een grote diesel van 245 pk niet meer hoeft te verbruiken dan een 177 pk sterke zelfontbrander met een meer gemiddelde cilinderinhoud, terwijl hij toch betere prestaties neerzet, en dat doet de 330d op magistrale wijze. Jammer dat het crisis is...
U kunt de gedetailleerde wegtest van de BMW 318d A, 320xd A Touring & 330d nalezen in AutoGids 760 van 10/12/2008.
In dit artikel : BMW