- Score redactie 16.00 /20
De nieuwe 7-Reeks is 3 centimeter langer en 1 centimeter lager dan zijn voorganger, terwijl de breedte dezelfde bleef. De limousineversie is zoals gezegd nog 14 centimeter langer, een verschil dat hem gewoon in de wielbasis zit. Ondanks de (relatief geringe) toename in grootte deed de nieuwe 7 wel wat aan fitness alvorens hij op de markt kwam: bij gelijke uitrusting en motor is de auto zo'n 55 kilogram lichter, wat onder meer te danken is aan de motorkap, het dak en de deuren van aluminium. Dat materiaal wordt ook overvloedig gebruikt voor het onderstel, waarbij de voortrein nu boven elkaar liggende driehoeken kreeg. Bovendien vereenvoudigt een dergelijke lay-out de eventuele introductie van vierwielaandrijving en er doen hardnekkige geruchten de ronde dat het xDrive wel eens beschikbaar zou kunnen worden voor de nieuwe 7. De meest opvallende nieuwigheid op onderstelvlak is op dit ogenblik echter de vierwielsturing. Bij BMW kennen we al langer het systeem van de Active Steering (dat werd ingewijd door de 5-Reeks), waarbij een elektrische servomotor op de stuurkolom de stuurbeweging en de stuurkracht kan versterken of afzwakken; hier komen daar nog een elektromotor en een stuurstang achteraan bij, die de achterwielen maximaal drie graden kunnen doen mee- (boven 60 km/h) of tegensturen (onder 60 km/h). Dat zorgt bij het manoeuvreren voor een 70 centimeter kleinere draaicirkel en moet bij hogere snelheden de handelbaarheid en veiligheid bij bijvoorbeeld lastwissels verbeteren.
Rijgedrag: 172/200
De moderne drukgevulde motoren van BMW hebben niks meer te maken met hun voorgangers: ze zijn even krachtig en vinnig als dikke atmosferische krachtbronnen en zo mogelijk nog soepeler, terwijl het verbruik binnen de perken blijft als je je rechtervoet in bedwang kunt houden. De ZF-automaat is "slechts" een zestrapsexemplaar, maar dan een van de beste op de markt: zacht en comfortabel genoeg en toch snel en alert. Met de actieve vierwielsturing is deze grote auto erg handelbaar en heeft hij een relatief kleine draaicirkel. Jammer van het nogal kunstmatige stuurgevoel.
Veiligheid: 172/200
De grote, geventileerde schijven remmen krachtig en vertonen een goed uithoudingsvermogen. Helemaal schokvrij stoppen gaat echter nog altijd niet met deze limousine. De rechtuitstabiliteit is zeer goed; enkel zeer harde zijwind of diepe sporen kunnen deze 7 een beetje uit balans brengen. In bochten is de auto zeer wendbaar gezien zijn grootte en in feite een plezier om mee te rijden. De trekkracht en grip zijn bijzonder goed op een droog wegdek en dankzij de elektronica gewoon goed op natte wegen. Qua passieve veiligheid heeft deze 7- Reeks praktisch alles, maar geen zijdelingse airbags achterin. Merkwaardig...
Comfort: 176/200
De ophanging met gestuurde schokdemping is een stuk comfortabeler dan vroeger. Enkel kort op elkaar volgende, kleine bultjes worden nog onvoldoende gefilterd. De (optionele) comfortstoelen die in ons testexemplaar waren gemonteerd, zitten schitterend. Zowel voor- als achterin is het plaatsaanbod zeer ruim bemeten, maar je moet er er wel rekening mee houden dat deze 7-Reeks slechts een vierzitter is.Voor zo'n luxelimousine viel de geluiddemping wat tegen. Natuurlijk hoor je niet echt lawaai, maar de occasionele windruis of bandenroffel waren toch wel hoorbaar.
Functionaliteit: 132/200
Instappen is niet langer een klus. De deuren gaan veel wijder open dan bij de voorganger. Het zicht rondom is gewoon voor dit soort auto. De kofferruimte is niet erg breed en de inhoud is matig gezien de afmetingen van de auto. Voor een skiluik moet je nog bijbetalen. BMW heeft altijd al degelijke instrumenten gehad en de console is weer lichtjes naar de bestuurder geneigd. Het nieuwe iDrive is een stuk makkelijker te bedienen, maar of een internetaansluiting nu echt moet in de auto, daar hebben we onze twijfels over. De binnenafwerking kan voor sommige details toch beter.
Budget: 132/200
Rekening gehouden met de grootte en prestaties van deze limousine is het verbruik redelijk te noemen, maar in deze tijden van groeiende schaarste is 14 l/100 km wel heel veel. De onderhoudsintervalindicator zegt u wanneer de auto naar de dealer moet. Een algemene waarborg van vijf jaar of 100.000 kilometer is een grote stap vooruit. Aan de buitenzijde is de afwerking bijzonder verzorgd. Zo'n 140.000 euro auto voor deze auto, dat kun je moeilijk nog een koopje noemen en dat heeft te maken met het feit dat veel nog extra betaald moet worden. Inruilen wordt geen sinecure.
Besluit: 784/1000
De nieuwe BMW 750Li bekoorde ons met zijn comfort, weggedrag, looks, binnenruimte en last but not least rijplezier. Het is een droom van een auto die, gezien zijn prijskaartje, niet voor erg velen is weggelegd. Die mensen moeten misschien ook eens gaan rijden met een 740i of vooral een 730d alvorens hun aankoopbeslissing te nemen. Ook die laatste biedt namelijk alle kwaliteiten van de nieuwe toplimousine (zij het iets minder binnenruimte achterin vanwege geen lange versie beschikbaar), voor minder geld en met een "schoner" groen geweten.
U kunt de gedetailleerde wegtest van de BMW 750Li nalezen in AutoGids 761 van 24/12/2008.
- Bijzonder goede motor
- Uiterst veilig weggedrag
- Verbazend veel rijplezier
- Uitstekende automaat
- Verzorgd comfort
- Zeer grote binnenruimte
- Looks (binnen en buiten)
- Te kleine kofferruimte
- Onaangepast aan deze tijd (verbruik)
- Toch wel wat uitrustingslacunes
- Forse prijs, dure opties
- Binnenafwerking moet nog beter
- Overdaad aan rijhulpsystemen
- Afleidende/overbodige gadgets
In dit artikel : BMW, BMW 7 Reeks