- Score redactie 14.85 /20
Op de basisversie You van de C3 1.2 Turbo 100 heeft Citroën een bijzonder scherp prijskaartje geplakt van 14.990 euro, maar wil je de volledig uitgeruste Max-uitvoering zoals je die op deze pagina’s ziet, dan spreken we al over 19.450 euro. In ruil heb je dan recht op een automatische klimaatregeling in plaats van een manuele airco en krijg je een 3D-navigatiesysteem op een scherm van 10,25 duim in plaats van een smartphonehouder.
Daarnaast beschikt de Max ook nog over lichtmetalen zeventienduimvelgen in plaats van de stalen zestienduimers van de You, over een achteruitrijcamera, over elektrische ruiten achterin en over een achterbank die in twee ongelijke delen kan worden neergeklapt in plaats van in één stuk. Ook de eerder al aangehaalde Advanced Comfort-voorstoelen zijn niet van de partij in de You.
Minimum aan aparte opties
Er zit dus toch wel wat verschil qua comfort en praktische bruikbaarheid tussen de basis- en de topversie, maar een meerprijs van 4.460 euro is natuurlijk niet niks. En het is bijna te nemen of te laten: om de productie te stroomlijnen heeft Citroën het aanbod aan afzonderlijke opties tot een minimum beperkt.
Wel bieden de Fransen op de You nog de mogelijkheid om een Pack Plus te bestellen, dat voor 2.760 euro een aantal elementen van de Max recupereert (waaronder de heerlijke Advanced Comfort-stoelen en het toch wel handige centrale scherm van 10,25 duim). De gulden middenweg ?
Ook fiscaal gezien is deze C3 1.2 Turbo best voordelig te noemen. Zijn longinhoud van 1.199 cc en zijn CO2-uitstoot van 126 tot 128 gram komen hem in Vlaanderen op een BIV van om en bij de 300 euro en een jaarlijkse verkeersbelasting van net geen 190 euro te staan; in de rest van het land betaal je nog minder aan BIV (100,73 euro), maar wel iets meer jaarlijkse verkeersbelasting (238,52 euro). Bedrijven zijn vandaag echter al fiscaal voordeliger af met de puur elektrische uitvoering, en dat verschil zal de komende jaren alleen maar groter worden.
Brandstofverbruik
Wat het verbruik betreft tenslotte, zijn we eerlijk gezegd niet echt onder de indruk van ons testgemiddelde van 6,5 l/100 km. Rampzalig is het zeker niet, maar gezien de compacte afmetingen van de C3 hadden we toch beter verwacht. Temeer omdat we het grootste deel van de tijd alleen in de auto hebben gezeten en ons altijd aan de snelheidslimieten en de instructies van de schakelindicator hebben gehouden. Door echt maximaal te anticiperen kregen we daar hoop en al een paar tiendes vanaf, maar even niet opletten en je zit zo aan 7 l/100 km en meer.
De kans dat de Hybride ë-DCS6 veel beter doet, lijkt ons trouwens uiterst gering – de meerprijs ervan terugverdienen aan de pomp kun je in elk geval vergeten. Het goede nieuws is wel dat je door de brandstoftank van 44 liter in de praktijk vlot 600 kilometer en meer haalt tussen twee tankbeurten.
Geteste versie
Citroën C3 1.2 Turbo 100 ch Manual MAX | |
Verbruik gemengd | 5.7 l/100 km |
CO2-uitstoot | 126 g/km |
0 tot 100 km/u | 0,00 sec. |
1000m vanuit stilstand | NB |
Kostprijs per km | 0,30 € |
VAA per maand | NB |
- Score eigenaars /20
- De 78 beoordelingen lezen over de Citroën C3
In dit artikel : Citroën, Citroën C3

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!