Detailtests / 2025 Citroën C3 1.2 Turbo 100 (Max)
In tegenstelling tot heel wat andere merken gelooft Citroën nog wél in een betaalbare, praktische stadsauto met enkel een verbrandingsmotor. En wie dacht dat die nieuwe C3 1.2 Turbo 100 daarmee een basic vervoermiddel geworden is heeft het mis.
- Score redactie 14.85 /20
Hoe dan ook, in de praktijk is deze motor een bijzonder monter baasje. Met zijn levendige karakter klimt hij gewillig in de toeren, maar ook onderin heeft hij flink wat reserves achter de hand. En hoewel deze driepitter zijn typische, rauwe klank niet kan verbergen, hebben we dat nooit als storend ervaren.
De manuele zesbak waaraan de motor in deze niet-geëlektrificeerde variant altijd is gekoppeld, doet wat hij moet doen, zonder meer. Uiteraard is hij lang gespreid, om zowel het verbruik als het geluidsniveau in de auto te drukken, maar de kleine driecilinder heeft over zijn hele toerentalgebied zo veel koppel dat hij moeiteloos overweg kan met die zevenmijlslaarzen.
In elk geval schuilt er genoeg pit in deze C3 1.2 Turbo 100 om je er ook probleemloos buiten de stad mee te kunnen wagen. Zelfs lange snelwegtrajecten schrikken hem niet af.
Hydraulische bumpstops
Op geen enkel moment heb je achter het stuur het gevoel met een lowcostauto onderweg te zijn. Wat deze C3 ten andere ook niet is, want Citroën rustte hem evengoed uit met de befaamde schokdempers met dubbele hydraulische bumpstops (een voor het inveren, een andere voor het uitveren) die in andere modellen van het merk hun heilzame effect op het comfort al hebben bewezen.
Een kunstgreep waardoor de rest van de ophanging minder strak hoeft te staan, wat de filtering ten goede komt. Tegelijk wordt het koetswerk van de C3 voelbaar beter afgeremd op snelheidsremmers of dwarsnaden, zodat je binnenin veel minder slagen te verwerken krijgt. Voeg daar nog de uitstekende en goed ontworpen Advanced Comfort-voorstoelen met hun extra laag schuimvulling bij, en je bekomt het soort comfort dat je normaal pas een segment hoger aantreft.
Focus op comfort
Dat Citroën maximaal inzet op comfort, past helemaal binnen zijn DNA en zijn imago. De consequentie is natuurlijk dat deze nieuwe C3 dynamisch gezien niet het scherpste mes uit de lade is. Maar wat dan nog dat hij allesbehalve speels aanvoelt, of dat de achterkant geen stapje opzijzet als je brutaal van het gas gaat? De tijden van de Saxo VTS liggen al lang achter ons…
Belangrijker anno 2025 is dat deze C3 een goede (maar wel vrij hoge) rijhouding combineert met een degelijk zicht rondom. En dat zijn stuur zich met de vingertippen laat bedienen (voor ons had het gerust een tikkeltje zwaarder mogen zijn) en op die manier bijdraagt tot de wendbaarheid. Ook al omdat de draaicirkel met 10,6 meter bescheiden blijft.
In dit artikel : Citroën, Citroën C3

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands