- Score redactie 14.30 /20
Ons algemene verbruiksgemiddelde met de DS 3 E-Tense bedroeg 16,3 kWh/100 km, het resultaat van een rustige rijstijl. Gecombineerd met de beschikbare 51 kWh in de batterij levert dat een rijbereik op van 312 kilometer. Op een parcours in en om de stad, waarbij we geregeld remenergie konden recupereren, kwamen we evenwel toe met 13 kWh/100 km – in die omstandigheden zouden we 392 kilometer uit een volle batterij kunnen halen. Op de snelweg, bij 110 à 120 km/u, moet je daarentegen rekenen op een stroomverbruik van om en bij de 20 kWh/100 km en is de batterij al na een slordige 250 kilometer leeg.
Bij DS Automobiles kondigen ze trots aan hun gamma te hebben vereenvoudigd, maar eerlijk gezegd: veel hebben wij daar niet van gemerkt. De drie basisuitvoeringen Bastille (niet beschikbaar voor de E-Tense), Rivoli en Opera worden nog altijd uitgebreid met twee bijkomende versies op basis van de Bastille (Performance Line en Performance Line +) die dan weer wél te bestellen zijn als E-Tense. Anderzijds zijn de opties – allicht om besparingsredenen – nu minder talrijk en/of gegroepeerd in pakketten, en bovendien hangt hun beschikbaarheid af van het gekozen uitrustingsniveau. Daar zit hem vermoedelijk de échte vereenvoudiging… Zo kun je op de Opera uit deze test maar één optie bestellen: de DS Matrix Led Vision-koplampen van 1.200 euro.
Uitrustingsniveaus
De minst dure DS 3 E-Tense is de Performance Line (41.500 euro), die een interieur van zwart alcantara krijgt en voorzien is van een automatische airco, parkeersensoren achteraan en het scherm van 10,3 duim met Android Auto en Apple CarPlay-functies, maar in wezen niet meer is dan een Bastille met wat sportievere aankleding. De Performance Line + voegt daar voor 2.000 euro extra onder meer een handsfree instapsysteem aan toe, net als een geconnecteerd navigatiesysteem met stemherkenning. Deze versie ligt bovendien 10 millimeter dichter tegen de grond en kan worden uitgerust met ‘smalle’ banden, waarmee het theoretische rijbereik oploopt tot 404 kilometer.
Voor ongeveer hetzelfde bedrag (43.600 euro) vinden we de Rivoli, die qua uitrusting grotendeels overeenkomt met die Performance Line +, maar wat chiquer is aangekleed, met onder meer een interieur van zwart leder. En bovenaan in het gamma staat de Opera (48.100 euro) uit deze test, met als extra de automatische grote lichten, een regensensor, de DS Drive Assist (die een spoorassistent koppelt aan een adaptieve snelheidsregelaar), verwarmbare voorstoelen met een gevlochten bekleding van zwart nappaleer, elektrisch verstelbaar en voorzien van een massagefunctie voor de bestuurdersstoel. Ook een inductielader voor je smartphone of een head-updisplay maken in deze topversie deel uit van de standaarduitrusting.
Geteste versie
DS DS 3 E-Tense Etoile | |
Verbruik gemengd | NB |
CO2-uitstoot | 0 g/km |
0 tot 100 km/u | 0,00 sec. |
1000m vanuit stilstand | NB |
Kostprijs per km | 0,43 € |
VAA per maand | NB |
- Score eigenaars /20
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!