Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2023 DS 3 E-Tense 54 kWh (Opera)

Geschreven door Pascal Binon op

Zeg niet langer DS 3 Crossback, maar gewoon DS 3: de kleine cross-over van het Franse luxemerk veranderde van naam ter gelegenheid van zijn midlifefacelift. Onderhuids blijft alles bij het oude… behalve voor de elektrische E-Tense-versie, die een opgewaardeerd aandrijfgeheel mag verwelkomen.

44.600 €
  • Score redactie 14.30 /20

We verklapten hierboven al dat de DS 3 E-Tense een nieuwe motor en een nieuwe batterij krijgt – allebei Frans fabricaat overigens. De Continental-motor van 136 pk en 260 Nm wordt bedankt voor bewezen diensten en maakt plaats voor een exemplaar dat een betere synthese tussen vermogen en rendement moet bieden. De nieuwe elektromotor ontwikkelt nog altijd 260 Nm koppel, maar is nu 156 pk sterk. Hij wordt gebouwd in het departement van de Moesel, in Trémery, bij Nidec PSA emotors, een joint venture die in 2018 het levenslicht zag tussen PSA en Nidec Leroy Somer, de wereldleider in elektrische machines.

De batterij van de nieuwe DS 3, waarvan de modules verspreid liggen onder de stoelen en in de middentunnel, wordt geassembleerd in de fabriek van Poissy, nabij Parijs, maar doet wel nog altijd een beroep op Chinese cellen (van CATL). Ze ziet haar brutocapaciteit opgevoerd van 50 naar 54 kWh; het bruikbare vermogen gaat van 46,2 naar 51 kWh. De cellen blijven trouw aan hun vloeistofkoeling en zijn nog altijd van het nikkel-mangaan-­kobalttype, zij het dat die drie elementen in een nieuwe 80/10/10-verhouding gebruikt worden, tegenover 60/20/20 vroeger.

De laadtijden veranderden niet: om een lege batterij helemaal op te laden spreken we nog altijd over 8 uur aan een laadstation van 7,4 kW, een kleine 6 uur aan eentje van 11 kW en meer dan een volledige dag aan een klassiek stopcontact. Aan een snellader kan de DS 3 gelijkstroom tot 100 kW aan, waarmee je het batterijpeil in een halfuur van 10 naar 80 procent kunt opkrikken.

Groter rijbereik

Voor het onderstel is er amper nieuws te melden, behalve dan de komst van ‘smalle’ banden voor de 17- en 18-duimvelgen, en een met enkele millimeters verlaagde bodemvrijheid. Voeg daar de aanpassingen aan de neus van de auto aan toe en de SCx-stroomlijnwaarde verbetert met 7,6 procent. In combinatie met de nieuwe motor en batterij resulteert dat in een WLTP-rijbereik van in het beste geval 404 kilometer, of zomaar even een kwart beter dan de DS 3 Crossback E-Tense bij zijn debuut in 2019. En nog altijd 17 procent beter dan de laatste prefaceliftmodellen, die hun verbruik drukten door voor een langere overbrengingsverhouding te kiezen… wat ten koste ging van de prestaties.

Goed nieuws op dat vlak: door de extra paarden haalt de DS 3 E-Tense opnieuw zijn oorspronkelijke spurttijden, met bijvoorbeeld een 0-100 km/u in 9 seconden rond.

  • Geteste versie

  • ds DS 3 E-Tense Etoile

  • Categorieën

    • SUV's & Crossovers

    Brandstof

    • ELEC

    CO2

    -

    Vermogen

    156 CV

    Lengte

    4118 m

    Koffervolume

    350 tot 1050 L

    Elektrische batterij

    396 km - 15.6kWh/100km

    54 kWh - 11 kW (AC) - 100 kW (DC)

In dit artikel : DS, DS DS 3

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker