Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2024 Forthing U-Tour (LPG)

Geschreven door Iwan Kneuts op

Nadat Renault in 1984 de Espace lanceerde, werd de eenvolumer of MPV een échte hype. Elk merk dat zichzelf respecteerde, moest er eentje in het gamma hebben. Net zoals elk jong gezin zodra de zwangerschapstest kleurde, op zoek ging naar een Espace-achtige. Vandaag ligt dat anders. Of zou de Chinese Forthing U-Tour voor een U-turn kunnen zorgen?

32.990 €
  • Score redactie 15.95 /20

Eind vorig jaar kaapte de BAIC Beijing X55, een ander Chinees product dat door OneAutomotive wordt ingevoerd, nog de titel VAB Gezinswagen van het Jaar weg. Een van de belangrijkste argumenten van de jury toen was de haast onklopbare verhouding prijs-uitrusting. Een argument dat we ook kunnen aanvoeren voor deze Forthing U-Tour, die met een alles-erop-en-eraanuitrusting uitpakt met een prijskaartje van 32.990 euro, of 36.490 euro als je voor de versie met lpg kiest.

Fiscaal voordeel LPG

Dat laatste heeft zo zijn voordelen. In Vlaanderen geniet je als lpg-rijder van een voordeliger BIV-gunsttarief. In het geval van de Forthing U-Tour is dat volgens de ­simulator 870,04 euro voor de lpg-uitvoering, tegenover 1.843,47 euro voor de benzineversie. Ook qua jaarlijkse verkeers­belasting scheelt het op het eerste gezicht een slok op de borrel: 130,68 euro tegenover 269,12. Helaas moet je daar dan weer wel een jaarlijkse aanvullende belasting op basis van de cilinderinhoud van de auto bijrekenen, in dit geval 148,68 euro. Wat betekent dat je voor de lpg-versie jaarlijks uiteindelijk 10 euro verkeersbelasting… extra betaalt.

In Brussel en Wallonië wordt de lpg-rijder nog meer ‘bestraft’, met in dit geval 434,06 euro jaarlijkse verkeersbelasting tegenover 285,38 euro. Een BIV van 2.180 euro tegenover 2.478 smeert dan weer wat zalf op de wonde… zeker omdat je in Wallonië met de bi-fuelversie de ecomalus van 375 euro uitspaart die voor de benzinevariant vereist is.

Brandstofverbruik

En dan is er natuurlijk de literprijs voor lpg, die nog steeds minder dan de helft bedraagt van die voor benzine. Laat dat nu goed nieuws zijn, want op lpg steeg het verbruik van onze U-Tour tot gemiddeld 11,3 l/100 km, met een minimum van 10,2 l/100 km tijdens onze zuinigheidrit. Ter vergelijking: op benzine kwamen we na die ecorit uit op 7,7 l/100 km, een druppel meer dan de 7,58 l/100 km die Forthing als gemiddeld normverbruik opgeeft. Ons ­gemiddelde testverbruik op benzine bedroeg 8,5 l/100 km. Hoe dan ook, zuinigheid lijkt niet meteen de grootste deugd van deze gezinswagen.

Invoerder OneAutomotive geeft de Forthing U-Tour een waarborg mee van vijf jaar of 100.000 kilometer. Wanneer die is verlopen, wordt de tussenkomst in de materiaalkosten afgebouwd naarmate de gereden kilometers toenemen. Verder kan de koper twee jaar lang rekenen op de Forthing Assistance, een bijstand die jaarlijks wordt verlengd na het onderhoud bij een erkende Forthing-verdeler. En daarvan zijn er op dit moment in België 25.

Geteste versie

Verbruik gemengd 7.6 l/100 km
CO2-uitstoot 180 g/km
0 tot 100 km/u NB
1000m vanuit stilstand NB
Kostprijs per km 0,46 €
VAA per maand NB
  • Score eigenaars /20

In dit artikel : Forthing, Forthing U-tour

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker