Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2024 Forthing U-Tour (LPG)

Geschreven door Iwan Kneuts op

Nadat Renault in 1984 de Espace lanceerde, werd de eenvolumer of MPV een échte hype. Elk merk dat zichzelf respecteerde, moest er eentje in het gamma hebben. Net zoals elk jong gezin zodra de zwangerschapstest kleurde, op zoek ging naar een Espace-achtige. Vandaag ligt dat anders. Of zou de Chinese Forthing U-Tour voor een U-turn kunnen zorgen?

32.990 €
  • Score redactie 15.95 /20

Misschien kwam het door dat opvallende radiatorrooster, maar feit is in ieder geval dat tijdens onze testweek met de Forthing U-Tour veel minder gepolst werd naar “het rijbereik van de batterij” – Chinese auto’s worden nu eenmaal nogal snel geassocieerd met elektrische aandrijving. In dit geval zou dat volledig onterecht zijn, want onder de motorkap van de U-Tour is een 1.498 cc grote motor van Mitsubishi-origine aan het werk.

De via een turbo onder druk gezette viercilinder levert een vermogen van 177 pk bij 5.600 o/m en haalt zijn maximumkoppel van 285 Nm van 1.500 tot 4.000 o/m. De ­gerobotiseerde zevenbak met ­dubbele koppeling waaraan hij in deze eenvolumer altijd gekoppeld is, werd bij specialist Magna uit de rekken gehaald.

Bi-fuel met LPG

Andere aandrijfopties zijn er niet, maar Forthing-invoerder OneAutomotive biedt tegen meerprijs wel een bi-fuelversie met lpg aan. Omdat het bedrijf uit Geel een als constructeur erkend lpg-installateur is, maken de Kempenaars zich sterk dat auto’s met een bij hen gemonteerde lpg-installatie ook in ondergrondse parkeergarages welkom zijn. Het is niet het enige voordeel van die erkenning als constructeur, want daardoor hoeft de koper de eerste vier jaar niet naar de keuring voor een aparte controle van de lpg-installatie.

Bovendien zijn er officiële CO2-uitstootgegevens op gas voorhanden. Daarnaast is het goed om te weten dat de auto ook na de ombouw de volledige waarborg blijft genieten. Het enige nadeel van zo’n conversie is dat het reservewiel moet wijken voor de lpg-tank, maar omdat dat in dit geval onder de auto gemonteerd is, blijft de kofferruimte onaangeroerd. Het reservewiel kan bij die lpg-uitvoering ­worden vervangen door een herstelkit.

Op een adaptieve snelheidsregelaar na (een gewone cruisecontrol zit er wél op) heeft de Forthing U-Tour verder standaard ongeveer alle rijhulpsystemen die je maar kunt bedenken. Inclusief eentje dat om extra aandacht vraagt. Bij het vertragen voor het eerste kruispunt was het namelijk even schrikken om plots vier wielen en een doorkijkcarrosserie op het centrale beeldscherm te zien te krijgen. Bij nader inzien krijg je op die manier een perfect beeld van wat er zich rond de auto afspeelt, een grote hulp om dodehoek­incidenten te vermijden.

  • Geteste versie

  • forthing U-Tour 1.5T DCT

  • Categorieën

    • Monovolumes

    Brandstof

    • GASO

    CO2

    180 tot 180gr WLTP

    Vermogen

    177 CV

    Lengte

    4850 m

    Koffervolume

    390 tot 1960 L

In dit artikel : Forthing, Forthing U-tour

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker