- Score redactie 15.95 /20
Het verhaal achter het Chinese Forthing begint in 1954. Dat jaar werd de Liuzhou Agricultural Machinery Factory omgedoopt tot Dongfeng Liuzhou Motor Company, een onderdeel van de in Wuhan gevestigde Dongfeng Motor Group. Toch zou het nog tot 1969 duren vooraleer het planbureau het opportuun achtte om over te schakelen op de productie van motorvoertuigen.
Eerst werd een kleine reeks lichte vrachtwagens gebouwd, op de voet gevolgd door een eerste personenwagen. Daarmee was de in de zuidelijke provincie Guangxi gevestigde Dongfeng Liuzhou Motor Company een van de pioniers van de automobielbouw in China. Vandaag zorgen 7.000 werknemers voor een jaarproductie van 100.000 vrachtwagens en 400.000 personenwagens.
Comeback MPV
Het submerk Fengxing, dat later voor de internationale markten tot Forthing werd omgedoopt, zag in 2001 het levenslicht en was het eerste Chinese merk dat zich toelegde op de bouw van MPV’s. De U-Tour, die samen met de andere modellen van Forthing in 2023 tijdens het autosalon van München zijn Europese première vierde, zou je dan ook de specialiteit van de chef kunnen noemen.
Waarbij meteen de vraag rijst wie die specialiteit vandaag de dag nog lust. Want de MPV is in onze contreien helemaal uit de mode geraakt en heeft bij verschillende Europese constructeurs de plaats moeten ruimen voor meer trendy cross-overs. Of voor omgebouwde bestelwagens.
Peugeot?
De Forthing U-Tour heeft een grote muil – letterlijk. Het hele front wordt gedomineerd door een gigantisch radiatorrooster, dat nog eens wordt geaccentueerd met dik aangezette chroomstrips. En alsof dat nog niet genoeg is, is er die in het donker oplichtende figuur onder het merklogo. Het zogenoemde King Lion-logo, dat – zo leert de persmap ons – wijst op moed, zelfvertrouwen en onverschrokkenheid.
Ze zullen het bij Peugeot graag horen... En om nog even bij de kop te blijven: de vorm van de koplampen en de integratie in het geheel doen een beetje aan Lexus denken. Kijk je voorbij die snuit, dan verandert de Forthing U-Tour in een eenvolumer zoals er ooit dertien in een dozijn waren. Functionele vormgeving heet zoiets. Al zorgt de lichtsignatuur achteraan toch voor enig karakter.
Afmetingen en koffervolume
Functioneel dus, maar alles in acht genomen toch nog iets origineler dan zijn rechtstreekse concurrenten, die we vandaag in de klasse van de zogenoemde ludospaces moeten zoeken. Je weet wel, de gedomesticeerde bestelwagens genre Citroën Berlingo, Renault Kangoo en Volkswagen Caddy. En laat het nu toeval zijn dat die laatste in zijn verlengde Maxi-variant exact even lang is als de Forthing U-Tour: 4,85 meter. Al is de Chinees met zijn 1.900 en 1.715 millimeter wel iets breder en iets lager dan de Duitser.
Met een wielbasis van 2.900 millimeter mag je in de Forthing U-Tour rekenen op voldoende ruimte, zowel voorin als op de middelste rij. Alleen helemaal achterin wordt het een beetje krapper, op wat we dan ook als ‘kinderzitjes’ zouden willen omschrijven. Maar noem die derde zitrij absoluut geen strafbankje, want de zitjes links en rechts zijn net zoals de andere stoelen mooi vormgegeven en zitten ook goed. Alleen de zevende zitplaats in het midden van de achterbank is te mijden. De bagageruimte kun je moduleren van 390 tot 1.960 liter. Laden kan via een qua openingshoogte instelbare gemotoriseerde achterklep.
Foto’s: Dennis Noten
- Aantrekkelijk en ruim interieur
- Interessante lpg-versie
- Uitstekende verhouding prijs-uitrusting-kwaliteit
- Beperkte connectiviteit
- Beetje vreemd stuurgevoel
- Hoog verbruik, zeker op lpg
In dit artikel : Forthing, Forthing U-tour
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!