- Score redactie 14.35 /20
Mini biedt de Countryman C aan in vier uitrustingsniveaus of ‘Trims’: Essential (vanaf 38.250 euro), Classic (40.530 euro), Favoured (44.560 euro) en John Cooper Works (46.600 euro), dat nu dus een uitrustingsniveau geworden is, eerder dan een motorversie. De opties zijn niet à la carte verkrijgbaar, maar enkel gebundeld in pakketten, waarvan de beschikbaarheid afhangt van het gekozen uitrustingsniveau. Dat maakt de zaken eenvoudiger voor koper en verkoper, maar drijft wel de prijs op.
Zo kost het Package XL, dat voorbehouden is aan de topversies Favoured en John Cooper Works, zomaar eventjes 10.890 euro. Voor dat stevige bedrag bundelt dit pakket dan wel 24 opties, waaronder een handsfree instapsysteem, een wegklapbare trekhaak, de verschuifbare achterbank, een interieurcamera, een Harman/Kardon-geluidsinstallatie, adaptieve ledkoplampen, een head-updisplay, de navigatie met augmented reality, elektrisch verstelbare voorstoelen met verwarming, een panoramadak en een grotere brandstoftank (54 in plaats van 45 liter).
Vergelijking concurrentie
Aan de auto op deze pagina’s hing uiteindelijk een prijskaartje van 53.970 euro. Om dat bedrag even te kaderen is het leerrijk de prijslijst van de premiumrivalen voor deze Countryman C er even bij te halen. Zo is de Audi Q3 35 TFSI S-Tronic (150 pk) er vanaf 37.610 euro, maar kost een Jaguar E-Pace P160 (160 pk) minstens 51.220 euro. Tussen die twee uitersten heb je ook nog de Lexus UX 250h (184 pk, vanaf 42.590 euro), Mercedes GLA 200 (163 pk, minstens 47.795 euro) en Volvo XC40 B3 (163 pk, 39.950 euro zonder opties).
Ga je die modellen vervolgens min of meer evenwaardig aankleden, dan zit je bij allemaal vlotjes aan meer dan 50.000 euro. En zo blijkt onze Mini misschien niet de duurste van de hoop, maar zeker ook niet de goedkoopste.
Brandstofverbruik
Dan is er nog het verbruik van deze benzineversie. Aangezien onze test ook een heen-en-terugrit naar München omvatte, met onderweg 250 kilometer ‘ongelimiteerde’ Autobahn waar we steevast snelheden boven 160 km/u hebben aangehouden, vreesden we een beetje voor het verdict aan de pomp. Dat bleek echter best mee te vallen: onze Duitse escapade kwam ons uiteindelijk op 8,1 l/100 km te staan. Blijf je in ons land en hou je je aan de limieten die hier gelden, dan kan het overigens een stuk zuiniger, getuige ons algemene testgemiddelde van 6,9 l/100 km.
Voor een benzine-SUV van dit formaat is dat trouwens meer dan schappelijk. Fiscaal gezien zijn Vlaamse klanten van een Countryman C duidelijk in het voordeel: zij betalen afhankelijk van de configuratie tussen 321,77 en 428,35 euro aan belasting op inverkeerstelling en ongeveer 230 euro aan jaarlijkse verkeersbelasting, terwijl dat voor Brusselse en Waalse kopers 1.239 euro en 285,38 euro is.
Geteste versie
MINI Countryman C | |
Verbruik gemengd | 5.9 l/100 km |
CO2-uitstoot | 133 g/km |
0 tot 100 km/u | 0,00 sec. |
1000m vanuit stilstand | NB |
Kostprijs per km | 0,45 € |
VAA per maand | NB |
- Dealer zoeken
- Score eigenaars /20
- De 16 beoordelingen lezen over de MINI Countryman
In dit artikel : MINI, MINI Countryman
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!