Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2024 Mini Countryman C (Favoured)

Geschreven door Frédéric Kevers op

De derde generatie van de Mini Countryman is groter, chiquer en technologisch vooruitstrevender dan ooit, waardoor hij rechtstreeks in het vaarwater komt van zijn BMW-neefjes. Moeten we vrezen voor het Mini-DNA?

35.250 €
  • Score redactie 14.35 /20

Aangezien de nieuwe Countryman op dezelfde FAAR-basis (voor FrontAntriebs-ArchitektuR) staat als (onder andere) de BMW X1 en X2, heeft hij ook recht op dezelfde brede waaier aan motoren, met benzines, diesels en zelfs puur elektrische varianten. De hier geteste Countryman C vormt daarbij de instapper aan benzinezijde. In de neus ligt in dat geval de welbekende 1,5-liter-driecilinder, goed voor 156 pk en 240 Nm, die echter de ruggensteun krijgt van een 20 pk en 55 Nm sterke starter-alternator op 48 volt.

Gecombineerd levert dat 170 pk op tussen 4.700 en 6.500 o/m, net als een maximumkoppel van 280 Nm dat bijna permanent ter beschikking staat tussen 1.500 en 4.400 o/m. Een gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling stuurt de kracht door naar de voorwielen. Tot zover niets nieuws onder de zon.

Go-Kart en Spike

Het échte verschil maakt Mini’s nieuwe SUV in zijn interieur, door een minimalistisch design te koppelen aan een hypercompleet technologisch aanbod, dat zich volledig laat sturen via dat grote, cirkelvormige display op de middenconsole. Je moet er terecht voor alles wat weergave, infotainment of voertuiginstellingen aangaat, of het nu gaat over comfort, veiligheid of personalisering. Wat dat laatste betreft: aan de hand van de Mini Experience Modes (Green, Core en Go-Kart, optioneel nog uit te breiden met Personal, Timeless, Vivid en Balance) pas je het interieur van de Countryman makkelijk aan je voorkeuren of je humeur aan (lay-out van de instrumenten, sfeerverlichting, enzovoort).

Maar de échte nieuwigheid is dat in het MINI OS 9-besturingssysteem ook een ‘intelligente’ persoonlijke assistent werd geïntegreerd – in de vorm van een gestileerde Mini, of een hond met de naam Spike. Bovendien is dit besturingssysteem ook geschikt voor over-the-airupdates.

Op veiligheidsvlak kun je de Countryman tegen meerprijs uitrusten met de Driving Assistant (Plus), die een dodehoekcontrole combineert met een spoorassistent en een adaptieve cruisecontrol die actief is tussen 30 en 180 km/u. Systemen die relatief subtiel tussenbeide komen, en zo de sereniteit niet in het gedrang brengen – bedankt BMW! Verder kun je ook nog navigatie met augmented reality bijbestellen. Kortom, technologisch gezien is deze Mini Countryman helemaal bij de les… Je moet alleen bereid zijn daarvoor in je buidel te tasten.

  • Geteste versie

  • mini Countryman C

  • Categorieën

    • SUV's & Crossovers

    Brandstof

    • GASO

    CO2

    133 tot 141gr WLTP

    Vermogen

    170 CV

    Lengte

    4444 m

    Koffervolume

    436 tot 1450 L

In dit artikel : MINI, MINI Countryman

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker