- Score redactie 16.30 /20
Tot voor kort was de kostenvergelijking tussen een Polestar 2 en de Tesla Model 3 – toch de referentie in dit segment – nogal pijnlijk voor de Zweedse Chinees. Qua aanschafprijs en herverkoopwaarde, maar vooral qua brandstofbudget. Zijn meergewicht van 300 kilogram en de minder doorgedreven sturing van zijn aandrijfgeheel kwamen de Polestar op een veel hoger stroomverbruik te staan. Die kloof is nu grotendeels gedicht, al blijft de Tesla nog altijd licht in het voordeel.
Tijdens deze test lieten wij een verbruik optekenen variërend van 14,1 kWh/100 km in de stad tot 22,7 kWh/100 km op de snelweg, gemeten met vier inzittenden, een labrador en bagage aan boord. Ons algemene gemiddelde na meer dan 900 kilometer, waarvan ongeveer 60 procent snelweg, bedroeg 16,8 kWh/100 km, wat betekent dat je met een volle batterij van 82 kWh een erg overtuigende 470 kilometer kunt afleggen. Hou je het enkel bij ritten in en om de stad, dan is zelfs 550 kilometer of meer haalbaar. Daarmee kan deze Polestar 2 Long Range Single Motor zonder blikken of blozen naast een Tesla Model 3 of een BMW i4 eDrive40 gaan staan.
Geen prijzenslag
Polestar lijkt niet van plan mee te doen aan Tesla’s prijzenoffensief. De basisprijs van 54.390 euro die het Zweeds-Chinese merk aankondigt, is enigszins bedrieglijk. Je moet daaraan nog de verplichte transportkosten ter waarde van 1.300 euro toevoegen, zodat de werkelijke aankoopprijs van een Long Range Single Motor 55.690 euro bedraagt. Hoe dan ook is deze variant van de Polestar 2 duurder dan de Model 3 Long Range. Die heeft voor 53.970 euro een gelijkaardig rijbereik, maar is veel krachtiger met zijn twee motoren die hem meteen ook van vierwielaandrijving verzekeren. Daarenboven is de Amerikaan standaard veel beter uitgerust – werk je dat verschil weg, dan loopt het prijsverschil in het nadeel van de 2 op tot ongeveer 10.000 euro.
Zo was onze testauto onder meer aangekleed met het Pilot-pakket (2.500 euro) en het al even warm aanbevolen Plus-pakket (5.000 euro). Het eerste omvat adaptieve matrix-ledkoplampen, ledmistlichten met bochtverlichting, een adaptieve cruisecontrol die werkzaam is tot stilstand, en de Pilot Assist die de auto in het midden van zijn rijstrook houdt; het tweede bundelt de Harman Kardon-audio-installatie, het panoramische dak (zonder zonnescherm), elektrisch verstelbare stoelen met WeaveTech-bekleding, sfeerverlichting, een donkere achterruit en verwarming voor stuurwiel, ruitensproeiers en achterbank. Ook een handsfree te bedienen achterklep, een digitale sleutel (via de Polestar-app op je smartphone), een moduleerbare koffervloer en een warmtepomp maken deel uit van dat Plus-pakket.
Daarnaast had onze auto ook nog een stoelbekleding van nappaleer, wat de eindafrekening deed oplopen naar 67.690 euro, oftewel een slordige 4.000 euro minder dan wat je voor een gelijkwaardige aangeklede BMW i4 eDrive40 betaalt. Voor de garantie houdt Polestar het bij het wettelijke minimum van twee jaar, behalve voor de batterij: die is acht jaar of gedurende 160.000 kilometer gedekt. Een onderhoudsbeurt heeft deze elektrische auto pas om de 30.000 kilometer of om de 700 dagen nodig. Zo’n beurt kost tussen de 120 en 160 euro, onderdelen niet meegerekend.
Geteste versie
Polestar 2 Long Range Single Motor | |
Verbruik gemengd | NB |
CO2-uitstoot | 0 g/km |
0 tot 100 km/u | 0,00 sec. |
1000m vanuit stilstand | NB |
Kostprijs per km | 0,53 € |
VAA per maand | NB |
- Score eigenaars /20
In dit artikel : Polestar, Polestar 2
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!