- Score redactie 16.30 /20
Voor deze facelift kregen de ingenieurs de opdracht de Polestar 2 tegelijk efficiënter en dynamischer te maken. Dat deden ze dus door deze vijfdeurs een achterwielaangedreven lay-out te geven. En niet alleen in de Single Motor-versie (met enkel een motor op de achteras) trouwens, want ook in de Dual Motor-uitvoering wordt de bijkomende motor op de vooras alleen maar ingeschakeld als het echt nodig is. Aandachtige lezers hebben allicht al opgemerkt dat de Polestar 2 daarmee het voorbeeld volgt van zijn bloedbroeder bij Volvo, de elektrische XC40 – wat geheel logisch is als je bedenkt dat beide hun platform delen.
In het geval van onze Long Range Single Motor veranderde ook het aandrijfgeheel zelf. Zo werd de synchroonmotor met permanente magneet een stuk krachtiger: zijn vermogen gaat van 231 naar 299 pk (220 kW), maar vooral de winst op koppelvlak is spectaculair: van 330 naar 490 Nm. Tegelijk werd ook de batterij iets groter: 82 kWh in plaats van 78 bruto, waarvan 79 kWh in plaats van 72,5 bruikbaar. Met als bonus dat het nieuwe cellenpakket ook hogere laadsnelheden aankan: het maximumvermogen aan een DC-snellader gaat van 150 naar 205 kW. In optimale omstandigheden duurt het daardoor 5 minuten minder lang om het batterijpeil weer van 10 naar 80 procent te brengen (28 in plaats van 33 minuten).
SmartZone
Het goede nieuws is dat die extra kracht en batterijcapaciteit de Polestar 2 amper zwaarder maakt: 15 kilogram maar, waarvan slechts 2 voor de nieuwe batterij. Die laatste bevindt zich nog altijd onder de voorstoelen en in de middentunnel, en draagt zo bij tot een centralere verdeling van de massa. Als ‘versnellingsbak’ doet de Single Motor nog immer een beroep op een enkelvoudige reductie, al werd het energiebeheer wel verfijnd, om de motor vaker te laten freewheelen bijvoorbeeld.
Het nieuwe gesloten radiatorrooster dat Polestar ‘SmartZone’ noemt, verbergt de camera’s en radars die de veiligheids- en rijhulpsystemen aansturen. Echte nieuwigheden zijn er op dat vlak niet te melden, al zijn er voortaan wel meer functies standaard dan vroeger. Minder evident is dat Polestar de bestuurder ook nog altijd laat kiezen tussen een klassieke snelheidsregelaar en eentje die automatisch de afstand bewaart tot de voorligger. Voor wie allergisch wordt bij de gedachte aan steeds meer elektronische inmenging, zal dat allicht als muziek in de oren klinken.
-
Geteste versie
-
polestar 2 Long Range Single Motor (MY25)
-
Categorieën
- Grote middenklassers
Brandstof
- ELEC
CO2
-
Vermogen
299 CVLengte
4606 m
Koffervolume
446 tot 1097 LElektrische batterij
659 km - 14.8kWh/100km82 kWh - 11 kW (AC) - 205 kW (DC)
In dit artikel : Polestar, Polestar 2
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!