- Score redactie 16.30 /20
De geboorte van Polestar als constructeur gebeurde in allerijl, en dat verklaart waarom de eerste twee modellen die onder de nieuwe vlag het levenslicht zagen – met de toepasselijke naam 1 en 2 – eigenlijk niet meer dan omgekatte Volvo’s waren. Terwijl de Polestar 1 als krachtige en exclusieve plug-inhybride coupé vooral de taak had om het kersverse merk in de kijker te zetten, wilde Polestar met de 2 een deel van de koek opeisen in het elektrische premiumsegment.
Dat is ook gelukt – tot op zekere hoogte althans, want van de verkoopcijfers van de absolute ster in deze categorie, de Tesla Model 3, kunnen ze bij het Zweeds-Chinese merk alleen maar dromen. Daarom voert Polestar nu enkele stevige updates door ter gelegenheid van de midlifefacelift van het model. Om dan het offensief volgend jaar pas écht op gang te trekken wanneer de Polestar 3 en 4, respectievelijk een SUV en een coupé-SUV, bij ons op de markt komen.
Hybride architectuur
We zeiden het hierboven al: de Polestar 2 had eigenlijk als Volvo S40 op de markt moeten komen, met de keuze tussen verbrandingsmotoren, plug-inhybrides en puur elektrische aandrijvingen – naar het voorbeeld van de Volvo XC40 waarmee deze vierdeurs zijn CMA-platform deelt. De marketingdiensten van Volvo – of was het moederhuis Geely? – hebben er echter anders over beslist… Het betekent wel dat dit een EV is die op de technische basis voor een verbrandingsmotor staat, een architectuur die dus niet specifiek ontwikkeld werd met het oog op een batterij-elektrische aandrijving.
Ook visueel kiest de Polestar 2 geen duidelijke kant: hij ziet eruit als een klassieke berline, maar dan met een bovengemiddelde bodemvrijheid – de ingenieurs moesten nu eenmaal ergens hun batterijpakket kwijt. Maar ach, op zijn minst behoudt hij nog de lijnen van een ‘echte’ auto, zonder te vervellen tot de zoveelste cross-over. Esthetisch verandert deze facelift weinig aan het silhouet van deze vijfdeurs. Dat is nog altijd erg geslaagd, ver weg van het generische design van de Tesla Model 3 of de controversiële ‘konijnentanden’ van de BMW i4.
Kenners zullen de vernieuwde Polestar 2 niettemin meteen herkennen aan zijn radiatorrooster, dat nu bijna volledig gesloten is (enkel onderaan blijft er nog een smalle strook ‘bloot’). En aan de stickers op de voordeuren, met daarop de specificaties van de batterij en het motorvermogen. Wat dat betreft, is deze Zweedse Chinees nog altijd beschikbaar met twee- of vierwielaandrijving (dankzij een tweede motor), met dat verschil dat de Single Motor-varianten niet langer de voorwielen, maar wel de achterwielen in beweging brengen.
- Dynamisch en efficiënt weggedrag
- Aantrekkelijk reëel rijbereik
- Goed toegankelijke en moduleerbare koffer
- Duurder dan een Tesla Model 3
- Ergonomie (alles via touchscreen)
- Gebrek aan bergvakken
In dit artikel : Polestar, Polestar 2
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!