Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2024 Renault Symbioz E-Tech Full Hybrid (Iconic)

Geschreven door Xavier Daffe op

Renault lijkt al zijn eieren in één mand te willen stoppen: die van de SUV annex cross-over. De Franse constructeur blijft maar van dat soort auto’s uitbrengen, in die mate dat je je kunt afvragen of tussen die overdaad aan compacte SUV’s nog wel plek is voor deze Symbioz.

36.000 €
  • Score redactie 15.25 /20

Volgens het gelijkvormigheidsattest zou onze Symbioz Iconic gemiddeld 4,8 l/100 km verbruiken (wat overeenkomt met 108 g CO2/km). Zo laag zijn wij nooit geraakt. Door zoveel mogelijk weg te blijven van de snelweg (omdat daar het voordeel van de hybridisering uiterst beperkt is), kwamen we uit op een dikke 5,5 l/100 km. En als je écht je best doet, moet daar misschien zelfs nog wat af kunnen.

Om maar te zeggen dat dat normverbruik niet helemaal bij de haren getrokken is. Op de snelweg, met de rijstijl van een goed huisvader, liep de dorst op naar 6 l/100 km – en dan zaten wij nog alleen in de auto. Kortom, afhankelijk van de omstandigheden moet je uit een volle tank van 48 liter een rijbereik kunnen halen van 800 kilometer of zelfs meer.

Vanaf 29.950 euro?

Het Symbioz-gamma begint bij de Evolution, die 29.950 euro kost, met daarboven nog de Techno (32.000 euro), de Esprit Alpine (33.250 euro) en de hier geteste topversie Iconic (36.000 euro). Daarmee is de nieuwkomer 2.000 tot 3.500 euro duurder dan een Captur met hetzelfde aandrijfgeheel. In de wetenschap dat beide modellen al vanaf het basis­niveau goed zijn uitgerust, met onder meer een multimediasysteem dat op Android Automotive draait en daardoor compatibel is met de Google-apps.

Daarnaast zijn ook alle veiligheidssystemen standaard die worden opgelegd door de Europese GSR 2-normen (General Safety Regulation). Qua verhouding prijs-uitrusting doet de Symbioz het dan ook meer dan behoorlijk ten opzichte van zijn concurrenten. Belastinggewijs ben je net iets voordeliger af in Vlaanderen dan in de rest van het land, zowel qua eenmalige belasting op inverkeerstelling als wat de jaarlijks te betalen verkeersbelasting betreft. Maar hoe dan ook blijven de bedragen in alle gevallen redelijk.

Geteste versie

Verbruik gemengd 4.7 l/100 km
CO2-uitstoot 105 g/km
0 tot 100 km/u 0,00 sec.
1000m vanuit stilstand NB
Kostprijs per km 0,43 €
VAA per maand NB

In dit artikel : Renault, Renault Symbioz

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker