Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2024 Renault Symbioz E-Tech Full Hybrid (Iconic)

Geschreven door Xavier Daffe op

Renault lijkt al zijn eieren in één mand te willen stoppen: die van de SUV annex cross-over. De Franse constructeur blijft maar van dat soort auto’s uitbrengen, in die mate dat je je kunt afvragen of tussen die overdaad aan compacte SUV’s nog wel plek is voor deze Symbioz.

36.000 €
  • Score redactie 15.25 /20

De Symbioz is er (voorlopig?) enkel als E-Tech Full Hybrid, een zelfladende hybride dus, waarvan de kleine batterij onderweg bijgeladen wordt door de verbrandingsmotor of met behulp van gerecupereerde remenergie. Het gaat concreet om het aandrijfgeheel dat we al een hele poos kennen uit tal van Renaults, waarbij een atmosferische 1,6-literbenzinemotor van 69 kW/94 pk in tandem werkt met twee elektromotoren: een aandrijfmotor van 36 kW/48 pk die stroom krijgt van de batterij onder de koffervloer, en een tweede motor van 18 kW/24 pk die dienstdoet als starter-alternator. Bundelen beide aandrijfmotoren de krachten, dan staat er 143 pk en 250 Nm ter beschikking. 

De kracht gaat enkel naar de voorwielen via een zogenoemde Multimode-versnellingsbak, een complexe gerobotiseerde bak met klauwkoppelingen en vier verhoudingen voor de benzinemotor en nog eens twee voor de elektromotor. In totaal zijn daarmee veertien combinaties mogelijk.

Huzarenstukje

Een technisch huzarenstukje dat enkel Renault gebruikt, en dat eindeloos veel complexer is dan het ­planeetwielstelsel van Toyota bijvoorbeeld, laat staat van dat van zowat alle klassieke hybrides, waarin de elektro­motor doorgaans gewoon mee in de behuizing van de automaat zit, tussen bak en verbrandingsmotor. Maar goed, die E-Tech Full Hybrid-aandrijving doet in elk geval wat ze moet doen… al spat de technische verfijning er in de praktijk nu ook niet meteen van af.

Bijgevolg, en ook al weten we dat deze technologie bij elke nieuwe generatie evolueert, rijst toch de vraag waarom Renault zijn Symbioz ook niet met ‘gewone’ benzine­motoren aanbiedt, al was het maar om een aantrekkelijker geprijsd instapmodel in de catalogus te hebben. De eenliter-TCe 90 uit de Clio of Captur bijvoorbeeld, of de mildhybride 1.3 met 145 of 160 pk uit de Captur of Arkana – allemaal modellen die tenslotte op dezelfde basis rusten. Als we de geruchten mogen geloven, zou er volgend jaar inderdaad zo’n Symbioz Mild Hybrid volgen. Wait and see.

  • Geteste versie

  • renault Symbioz E-Tech full hybrid 145 Iconic

  • Categorieën

    • SUV's & Crossovers

    Brandstof

    • HYBG

    CO2

    105 tot 109gr WLTP

    Vermogen

    143 CV

    Lengte

    4413 m

    Koffervolume

    492 L

In dit artikel : Renault, Renault Symbioz

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker