Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2024 Renault Symbioz E-Tech Full Hybrid (Iconic)

Geschreven door Xavier Daffe op

Renault lijkt al zijn eieren in één mand te willen stoppen: die van de SUV annex cross-over. De Franse constructeur blijft maar van dat soort auto’s uitbrengen, in die mate dat je je kunt afvragen of tussen die overdaad aan compacte SUV’s nog wel plek is voor deze Symbioz.

36.000 €
  • Score redactie 15.25 /20

Vertrekken doet de Symbioz van nature altijd in volledig elektrische modus. Zolang er genoeg jus in de batterij zit en je het kalmpjes aan doet, kun je rekenen op de zachte en stille kracht die eigen is aan die manier van aandrijven, maar uiteraard blijft die pret niet duren: een vleugje gas is soms al genoeg om de viercilinder wakker te schudden (dat gebeurt wel vrij discreet, moeten we eerlijk zeggen).

Wel kun je bij de overgang tussen de aandrijfmodi de sturing van de versnellingsbak voelen aarzelen, alsof de ‘Intelligente Multimode’-bak niet goed weet of hij nu best zijn versnelling aanhoudt, toch maar terugschakelt of integendeel net opschakelt. Eerlijkheidshalve moeten we daarbij vertellen dat die aarzelingen relatief zeldzaam zijn, en zich vooral voordoen bij een meer dynamische rijstijl.

En laat dat nu net een manier van rijden zijn waartoe deze Symbioz niet bepaald aanzet. Hij komt het best tot zijn recht bij een rustige, maar vlotte rijstijl, waarbij je maximaal probeert te anticiperen. Lees: tijdig je voet van het gas halen, zodat de auto zo veel mogelijk vertragingsenergie kan omzetten in stroom voor de batterij, tot die genoeg bijgeladen is om weer een stukje op de elektromotor alleen te kunnen rijden. Als je hem op die manier bestuurt, komt de Symbioz aangenaam en comfortabel voor de dag, zelfs met de grote negentienduimvelgen, die finaal niet al te veel afbreuk doen aan de filtering.

Perfecte rijhouding

De rijhouding grenst aan de perfectie (stoel en stuurkolom zijn in ruime mate verstelbaar) en de voorstoelen bieden een goeie mix van comfort en ondersteuning. Hoewel het licht in de hand ligt, geeft het stuur een goede feedback, zodat je de Symbioz behoorlijk nauwkeurig kunt mennen. De auto gaat ook nooit te veel leunen op zijn passieve schokdempers. Kortom, Renault laat hier nog maar eens zien dat het wel weet hoe het een gedegen onderstel moet maken.

Tot slot nog een vermelding voor de vier rijmodi (Eco, Comfort, Sport en Individual), die zeker niet nutteloos zijn. Al had gewoon de keuze tussen Eco en Comfort ook kunnen volstaan, want die Sport-modus heeft hier weinig te zoeken gezien het weinig dynamische karakter van het aandrijfgeheel. Sowieso is de verhouding gewicht-vermogen niet bepaald indrukwekkend, met meer dan 1,6 ton voor 143 paarden, getuige ook de optrektijd van 0 naar 100 km/u in 10,3 seconden en een top van 170 km/u. Het enige wat die Sport-stand doet, is de benzinemotor nodeloos in de toeren jagen – met alle gevolgen van dien voor zijn verbruik – zonder dat het écht sneller vooruitgaat. Meerwaarde nihil dus.

In dit artikel : Renault, Renault Symbioz

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker