Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2024 Renault Symbioz E-Tech Full Hybrid (Iconic)

Geschreven door Xavier Daffe op

Renault lijkt al zijn eieren in één mand te willen stoppen: die van de SUV annex cross-over. De Franse constructeur blijft maar van dat soort auto’s uitbrengen, in die mate dat je je kunt afvragen of tussen die overdaad aan compacte SUV’s nog wel plek is voor deze Symbioz.

36.000 €
  • Score redactie 15.25 /20

Het interieur van de Symbioz maakt een degelijke kwaliteits­indruk, ook al voelen de kunststoffen hier en daar nog altijd wat licht aan. Opbergmogelijkheden zijn er in overvloed, goed voor een volume van 24,7 liter in totaal. Renault zelf noemt deze auto een vijfzitter voor gezinnen, maar in werkelijkheid is hij door zijn breedte achterin eerder geschikt voor twee volwassenen – op de middelste plek van de achterbank wil je écht niet zitten.

De twee passagiers op de buitenste plaatsen beschikken dan wel over een eigen leesspot en de hoofdruimte volstaat, zelfs met het reusachtige Solarbay-panoramadak, dat zich elektrisch laat verduisteren (dat kan eventueel ook via een stemcommando). Een optie van 1.500 euro die wij zeker zouden overwegen, omdat dit dak het interieur zo veel luchtiger doet aanvoelen.

Verstelbare achterbank

Anders dan de elektrische Scenic beschikt de Symbioz wel over een over 16 centimeter verschuifbare achterbank. Maar wonderen hoef je daar niet van te verwachten. Helemaal in zijn achterste stand creëer je op die manier wel een aantrekkelijke beenruimte voor de achterste inzittenden, maar zelfs dan breekt de Symbioz zeker geen records in dit segment. Schuif je de bank helemaal naar voren, dan vergroot het laadvolume van 492 naar een stevige 624 liter.

Alleen gaapt er dan een gat tussen de achterbank en de laadvloer, waar losliggende bagage in verzeild raakt. Overigens is enkel de rugleuning in twee ongelijke delen verdeeld, de zitting laat zich in één stuk verschuiven. Heel wat anders dus dan de drie afzonderlijke en verwijderbare achterstoelen van wijlen de Scénic – al had ook de vorige generatie die al opgegeven. Let wel, als je het optionele reservewiel bijbestelt (een aanrader, gezien zijn prijs van 180 euro), is de vloer niet langer verstelbaar en krijgt het beschikbare laadvolume een flinke knauw.

In dit artikel : Renault, Renault Symbioz

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker