Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2023 SsangYong Torres 1.5 T-GDi (2WD / Auto Sapphire)

Geschreven door Steven Appelmans op

Stoer, avontuurlijk en een tikkeltje chic: als stilistisch statement kan de Torres alvast tellen. Rest de vraag in hoeverre dat ook geldt voor de andere facetten van SsangYongs nieuwste? Of moeten we zeggen KG Mobility’s nieuwste?

Prijs
NB
  • Score redactie /20

De trekhaak nodig voor het slepen van die last kost je trouwens 852,53 euro. Tenzij je er hem ook wilt kunnen afnemen, want dan vraagt SsangYong er 1.100,58 euro voor. Waarmee we ineens alle opties hebben gecoverd. Of toch bijna: voor metaalglans­lak betaal je nog eens 700 euro en wie in de hoogste Sapphire-aankleding het grijze leder wil, moet daarvoor een bijkomende 300 euro veil hebben. Alle andere uitrusting is vervat in de aankledingsniveaus, die gaan van het basislevel Amber over Quartz, Forest Edition tot de Sapphire-uitdossing. Een opmars die de prijs doet toenemen van 36.490 euro tot maximaal 47.490 euro voor een vierwielaangedreven Sapphire met automaat (enkel bij de Quartz krijg je de keuze, voor alle andere uitrustingsniveaus ligt de schakeloptie op voorhand vast).

Dat zijn inderdaad meer dan schappelijke prijzen gezien de hoeveelheid auto die je ervoor in ruil krijgt. De term ‘onklopbaar’ heeft zelfs even in ons toetsenbord gezeten om de verhouding value for money van de Torres te omschrijven. Tot we ook de volledige rekening gepresenteerd kregen. Met om te beginnen het verbruik. Uit de Tivoli en Korando wisten we al dat de 1.5 T-GDi best wel wat E10 lust, en dat bleek voor de Torres niet anders. Het stevige WLTP-normgemiddelde van 8,5 l/100 km voorspelde al niet veel goeds, en die waarde zag zich ook min of meer bevestigd door de in praktijk geklokte 9,1 l/100 km. Door met een fluwelen voet met het gaspedaal om te springen en uit de buurt van snelwegen te blijven wisten we dat cijfer tot net onder de 8 l/100 km te krijgen, maar dat doet finaal niets af aan de conclusie dat deze SsangYong in vergelijking met zijn grootste concurrenten een zuipschuit is.

Wat ons naadloos brengt bij de volgende kostenpost. De frequentere pitstops bij je brandstofboer staan namelijk in correlatie met hogere fiscale lasten. Vooral dan wat de belasting op inverkeerstelling betreft. In Vlaanderen draag je 2.401,98 euro af aan de staat vooraleer je de hier getoonde Torres in het verkeer mag brengen. In de rest van het land is dat – door de belastingvoordeligere 163 pk (120 kW) – maar 1.239 euro, al komt daar in Wallonië (dus niet in Brussel) wel nog een ecomalus van 500 euro bovenop als gevolg van de vrij hoge CO2-uitstoot. Qua jaarlijkse verkeersbelasting ontlopen beide landsdelen elkaar amper: 281,09 euro in Vlaanderen, 285,38 euro in Brussel en Wallonië. Let op, alle genoemde ­bedragen gelden voor de hier geteste Torres, met ­automaat en voorwielaandrijving dus. Zowel qua belastingen als aan de pomp kan het zowel minder duur (met de manuele bak) als nog duurder (4WD).

SsangYong verzacht het leed ook niet echt met zijn garantiebeleid. Want ja, je krijgt vijf jaar fabrieksgarantie, alleen vervalt die op het moment dat je teller de 100.000-kilometermarkering passeert. Bovendien geldt er ook maar twee jaar waarborg tegen lakfouten en zes jaar tegen corrosie, terwijl dat bij het gros van de concurrenten respectievelijk drie en twaalf jaar is. Die garanties optioneel verlengen behoort (voorlopig) niet tot de mogelijkheden, terwijl ook de zekerheid van een onderhoudscontract (alweer, voorlopig) ontbreekt. Nu, an sich verandert dat allemaal niets aan het feit dat – in het heersende landschap en binnen zijn segment – de Torres een bijzonder interessante aanbieding is en blijft. Alleen zijn ‘de kleine lettertjes van de offerte’ een stuk gewichtiger dan ze zouden mogen zijn.

Geteste versie

Verbruik gemengd 8.5 l/100 km
CO2-uitstoot 194 g/km
0 tot 100 km/u NB
1000m vanuit stilstand NB
Kostprijs per km 0,58 €
  • Score eigenaars /20

In dit artikel : Ssangyong, Ssangyong Torres , KGM, KGM Torres

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker