- Score redactie /20
Geen verrassingen onder de motorkap. De Torres neemt gewoon de 1.5 T-GDi over van de Tivoli en Korando. Met dus dezelfde pro’s en contra’s die we bij die modellen al aan de viercilinder toedichtten. Om het glas halfvol te laten: met 163 pk en 280 Nm bleek de turbobenzine krachtig genoeg om onze 1,7 ton wegende testwagen gezwind op sleeptouw te nemen.
Echt snel of sportief wordt het nooit, al zal dat allicht niet binnen het verwachtingspatroon liggen van de beoogde doelgroep. Een veel belangrijker gegeven is de verfijnde Laufkultur van dit blok. De vierpitter draait bijzonder beschaafd en – bij redelijke toerentallen – ook vrijwel onhoorbaar. En zelfs als je hem toch eens de sporen geeft, blijft het allemaal aanvaardbaar. Goede punten dus voor de isolatie van het motorcompartiment.
Mag het allemaal wat spitanter, schakel dan door naar het Sport-rijprogramma (of neem de schakelpeddels achter het stuur ter hand). Dat houdt vooral de Aisin-zestrapsautomaat wat langer in de gekozen verhouding. Want ja, net als de motor moet ook de bak het hebben van zijn soepelheid en niet zozeer van zijn schakelrespons. Alweer, we kunnen perfect leven met de meer op comfort gerichte afstelling van de mechaniek. Alleen moeten de Koreanen ons dan wel eens uitleggen waarom ze die lijn niet hebben doorgetrokken in de afstelling van de ophanging.
De schokdemping is namelijk op zijn zachtst gezegd nogal stug, wat vooral op korte wegoneffenheden resulteert in het nodige gestuiter. Toegegeven, die strakheid zorgt eveneens voor een bovengemiddeld goede rijdynamiek. Waarbij het uitvlakken van koetsrol er in combinatie met een duidelijke communicatie tussen voortrein en elektrische bekrachtiging voor zorgt dat de Torres mooi zijn koers aanhoudt. Met een stevig in de schijven bijtend stel remblokken voor het geval je toch van die rijlijn zou dreigen af te wijken.
Maar aangezien de motor en automaat enige terughoudendheid dicteren, is dat dus een vorm van kunde waarvan je waarschijnlijk maar zelden zult profiteren (tenzij je de aandrijving geregeld uit haar comfortzone ranselt). Terwijl omgekeerd de ongemakken – naast de harde schokdemping dien je ook enige omzichtigheid aan de dag te leggen wat het rempedaal betreft – wel altijd aanwezig blijven, ook bij een rustiger rijstijl.
In die zin zou het dan ook geen slechte zaak zijn om de grote velgen van de Sapphire links te laten liggen en te opteren voor de standaard-17-duimers van de Amber, omdat die geschoeid zijn met 235/60-banden met iets hogere en dus beter dempende flanken. Een andere reden om het bij de instapversie (of de Quartz-uitvoering daar net boven) te houden, is dat de Torres met manuele versnellingsbak 750 kilo aan ongeremde last mag trekken. Ga je, zoals hier, voor de automaat (de enig mogelijke keuze voor de hoogste uitrustingsniveaus), dan zakt dat sleepvermogen naar amper 500 kilo. Bij een aanhanger met reminstallatie mogen alle versies 1.500 kilo trekken, ongeacht hun versnellingsbak.
In dit artikel : Ssangyong, Ssangyong Torres , KGM, KGM Torres
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!